17 autobusů Mercedes-Benz Conecto pro Kolín

OAD Kolín, která nedávno zvítězila v soutěži na provoz MHD v Kolíně během příštích deseti let, spojí budoucnost kolínské veřejné dopravy se značkou Mercedes-Benz. Od EvoBusu zakoupí celkem 17 nízkopodlažních autobusů Mercedes-Benz Conecto. Smlouva s dodavatelem již byla podepsána a výroba autobusů pro Kolín už měla být zahájena. Hodnota kontraktu je více než 100 mil. Kč.

Conecto od Mercedesu je určeno primárně pro trhy východní Evropy. Česká republika patří mezi destinace, kde si mohou zákazníci vybrat mezi prémiovým (a tudíž dražším) Citarem, anebo levnějším Conectem. (foto: EvoBus)

Město Kolín v zadávacích podmínkách soutěže požadovalo 16 nových moderně vybavených středně dlouhých autobusů (10–12 m) a dva menší krátké autobusy (7–9 m), které budou jezdit v centru města.

„Vybrali jsme vozy značky Mercedes. Objednali jsme jich ne šestnáct, ale sedmnáct, abychom měli o jeden vůz navíc do zálohy pro případ, kdyby se s některým něco stalo, třeba drobná havárie, která by ale vyžadovala opravu a stažení vozu na nějaký čas z provozu,“ sdělil výkonný ředitel OAD Kolín Ing. Martin Pípal. 

Zbývající dva malé autobusy nový dopravce ještě vybírá a testuje na krajských linkách, teprve poté je závazně objedná.  

Cestující kolínskou MHD se díky zbrusu novým Mercedesům můžou těšit na vyšší pohodlí a komfort než nabízí současná flotila kolínské MHD složená z autobusů značky SOR. Ve všech vozech bude klimatizace, což ocení cestující hlavně během stále parnějšího léta, ale i během tuhé zimy. To, zda je každý autobus v létě dostatečně vychlazený a v zimě naopak dost vyhřátý, mají ohlídat dvě speciální čidla, která si město vyžádalo. Nové autobusy nabídnou také internetové připojení k veřejné síti Wi-Fi nebo nabíječky na mobilní telefony. Odbavovací systém umožní platit několika různými způsoby, včetně bezkontaktní platební karty, QR kódu nebo Kolínské chytré klíčenky. V každém autobuse budou nainstalovány i speciální kamery, které může řidič aktivovat ve chvíli, kdy by došlo k nějakému problému ve vozidle.

Aktuální generace Conecta je vyráběna od roku 2016. (foto: EvoBus)

Autobusy s obchodním jménem Conecto jsou vyráběny od roku 1996, ačkoli původně se používalo ještě označení Mercedes-Benz O 345 a o Conectu se začalo hovořit až od roku 2002. Původně šlo o středněpodlažní autobus určený především pro nasazení v městské dopravě. Výrobu těchto autobusů zajišťoval od počátku turecký závod Mercedesu, přičemž s autobusem bylo kromě Turecka cíleno na zákazníky z východní Evropy a balkánských států. Od roku 2007 byla zahájena výroba druhé generace Conecta. Ta byla postavena na platformě původního řešení jiného městského autobusu od Mercedesu – prémiového Citara, avšak v provedení první generace (od jejíž výroby se v mezičase v Německu ustoupilo). Z Conecta se tímto krokem stal 100% nízkopodlažní autobus. V roce 2016 byla na světové premiéře ve Varšavě představena třetí (aktuální) generace Conecta, která přinesla řadu technických vylepšení i nový design. Kromě dieselové verze v sólo (Conecto) a článkovém (Conecto G) provedení byla později doplněna i plynová varianta (Conecto NGT).

S novým Conectem se podařilo uspět ještě v roce 2016 v ČR v Třebíči u dopravce TRADO-MAD, po jednom voze bychom dnes nalezli také na linkách MHD  v Hořovicích a v Benešově u dopravce Arriva Střední Čechy, jeden vůz má k dispozici také ČSAD Benešov. Kromě Kolína by měly být Conecta uvedena v dohledné budoucnosti do provozu také v Příbrami.  

Připomeňme, že OAD Kolín je součástí dopravní skupiny Z-Group a.s. která je se svými 1.400 autobusy a 1.700 řidiči jedním z nejvýznamnějších tuzemských dopravců. Každým rokem přepraví zhruba 50 milionů cestujících.

Libor Hinčica za využití TZ OAD Kolín