První metro v Austrálii otevřeno

Ačkoli Austrálie zažívá velký boom kolejové dopravy v podobě tramvají, kapacitnější dopravní prostředek v podobě metra bychom zde hledali až do neděle 26. 5. 2019 marně. Až v neděli byl totiž zahájen provoz na první lince metra v Sydney. Technologii a vozidla pro provoz dodal francouzský Alstom.

Soupravy Alstom Metropolis v Sydney. (foto: Alstom)

V Austrálii existuje celá řada železničních meziměstských tratí, které bychom svým charakterem mohli přirovnat k německým S-Bahnům, případně při přimhouření obou očí rovnou k metru. Také v Sydney, největším australském městě, bychom takový systém pod názvem „Sydney Trains“ nalezli. Tratě tohoto systému mají úctyhodnou délku 815 km a je na nich provozováno 9 linek, které výrazně překračují hranice Sydney. Obdobné systémy bychom nalezli také v Melbourne, Adelaide, Perthu, nebo v okolí Brisbane. Klasické městské metro ale přesto Austrálii chybělo. Sydney však o něm dlouhodobě snilo. Konkrétní obrysy začal záměr na výstavbu nabírat po roce 2005, kdy postupně sérií různých plánů krystalizovala navržená trasa.

Stavba byla rozdělena do dvou etap. Ta první představuje severozápadní linku (Metro North West Line) o délce 36 km se 13 stanicemi a jedním depem.  Část trasy vznikla v rámci přestavby původně železniční tratě, takže z 13 stanic je 8 zcela nových, zatímco 5 „jen“ prošlo úpravami. Celková dálka navrženého systému je 66 km.

Kontrakt na výstavbu metra byl podepsán v září 2014 a na rozdíl od řady jiných obdobných projektů se jej podařilo stihnout v předepsaném časovém harmonogramu. Pro provoz v rámci první etapy bylo dodáno 22 šestivovozých vlaků typové řady Metropolis od francouzského Alstomu (výroba vozů ovšem proběhla v Indii). Alstom byl zodpovědný také za dodávky signalizačního zařízení a vyhrál i kontrakt na 15letou údržbu vozidel, depa i signalizace.

Metro vyjelo poprvé do provozu dne 26. 5. 2019 a cestující se s ním mohli první den svézt zdarma. Ve špičkách pracovních dnů má být interval metra hned ze startu pouhé 4 minuty. Dokončení zbytku trasy metra se předpokládá v roce 2024.

 Libor Hinčica