Ve Varšavě chtějí dalších 60 autobusů na LNG

Společnost MZA Warszawa (Miejskie Zakłady Autobusowe) zaujala před pěti lety zakoupením 35 autobusů s pohonem na zkapalněný zemní plyn (LNG). Ten si do Evropy proráží cestu pozvolna, nicméně v posledních letech se o něm hovoří stále více a postupně má být vybudována základní síť čerpacích stanic napříč Evropou umožňujících tankování pro kamiony s tímto palivem, k čemuž by se měla postupně přidávat síť návazných stanic pro další vozidla.

Přestože Solbus zkrachoval, MZA na jejich autobusy s pohonem na LNG nedá dopustit. Vozidla mají být velmi spolehlivá a palivo samotné nezatíženo spotřební daní. (zdroj: Wikipedia.org)

Výhody zkapalněného zemního plynu pro veřejnou dopravu jsou poněkud diskutabilní, protože energetická náročnost zkapalňování, přepravy a udržování plynu v kapalném stavu je vyšší, než v případě klasického plynu určeného ke stlačování. Celková bilance produkce CO2 je proto pro tento druh paliva nepříznivá, přesto je coby alternativa k naftě protlačováno.

Varšavský dopravce MZA si zakoupil v roce 2014 celkem 35 autobusů od firmy Solbus. Právě ta se snažila tento druh paliva v Evropě dostat více do povědomí. Podařilo se jí to nepřímo také na Slovensku, kde se snažila uspět v tendru na 15 vozů pro Zvolen. Od smlouvy na vozy Solbus SM12 LNG ale nakonec dodavatel v dubnu 2018 ustoupil. V té době se totiž už nad Solbusem, jenž se po několika ekonomických bouřích snažil stůj co stůj udržet na hladině, definitivně zavřela voda (firma vyhlásila úpadek v lednu 2018, její majitel měl podle polských médií později zmizet a nekomunikovat).    

Firma MZA, která aktuálně zajistila další dodávky LNG pro své autobusy, se nechala slyšet, že by ráda objednala dalších 60 vozů, které by mohly být tímto typem paliva poháněny. Motivací je v polském prostředí hlavně nulová spotřební daň na tento druh paliva, což přináší úsporu oproti CNG. Stlačený zemní plyn totiž v Polsku zdaněný je, a proto na něj dopravci příliš neslyší (i když zrovna MZA je v tomto směru výjimkou, neboť má i vozy na „tradiční“ zemní plyn). Výběrové řízení na 60 LNG vozů by chtěl dopravce vypsat koncem roku 2019, dodávky by pak měly být dokončeny v roce 2021. Není ale jasné, kdo by po pádu Solbusu měl LNG městské autobusy vlastně vyrábět. Nedávno představila svůj první autobus s pohonem na LNG Scania. Ta ale prozatím nabídla jen linkový model.

Libor Hinčica