České tramvaje pro ukrajinský Konotop

Tramvaje Tatra ČKD stále dobývají další destinace, ačkoli původní výrobce už dávno neexistuje. Na tatrovácké vozy se rozhodli vsadit v ukrajinském městě Konotop. Dodáno zde má být 6 vozů typu T3.

Tramvaj KTM-5 v Konotopu. Místní tramvajový provoz ovšem potřebuje větší investice, než jen do obnovy flotily vozového parku. (foto: Petr Bystroň)

Tramvajová doprava byla v Konotopě uvedena do provozu dne 25. 12. 1949. Síť má dnes tři trasy, z nichž část je jednokolejná a navíc vedena po nezpevněných komunikacích. S délkou 28 km patří místní provoz mezi nejmenší ukrajinské provozy. Místní vozový park tvoří stále tramvaje ze sovětské éry.

S výjimkou jednoho vozu typu K1 vyrobeným podnikem Tatra-Jug (modernizovaná verze československé tramvaje T6B5) jsou provozovány výhradně legendární tramvaje typu KTM-5. Dlouhodobé podfinancování tramvajového provozu je na stavu infrastruktury i vozového parku dobře patrné. Od 6. 6. 2018 byl tramvajový povoz ve městě zastaven v důsledku stávky řidičů, kterým už dopravce neplatil ani mzdy. Zdálo se přitom, že půjde o zastavení definitivní, neboť nemálo lidí si návrat tramvají nepřálo (došlo dokonce k úmyslnému překrývání kolejí). Nakonec se ale 22. 8 2018 rozjely tramvaje znovu (nejprve na části sítě a přesně o měsíc později – 22. 9. 2018 – i na jejím zbytku). Město se navíc přihlásilo k investicím do místního systému tramvají.

Stav kolejového svršku v Konotopu je místy opravdu žalostný. (foto: Petr Bystroň)

Konotop tak vypsal výběrové řízení na celkem 6 tramvají, nikoli však nových, ale zánovních. Dne 30. 4. 2019 byla soutěž ukončena a vítězem tendru se stal „Obchodní dům Litan“ (Торговый дом Литан), který nabídl 6 vozů typu Tatra T3. Původně se přitom hovořilo o tom, že by se ve městě mohly objevit vozy typu T6A5 z Prahy nebo T6A2 z Berlína. Za 6 vozů T3 dá Konotop 2,37 mil. hřiven, tedy zhruba 2 mil. Kč (cca 330 000 Kč za vůz). Tramvaje by měly být dodány do 31. 10. 2019 a nahradit starší vozy KTM-5. Podle podmínek smlouvy musely být tramvaje T3 modernizovány za užití tyristorové, anebo tranzistorové výzbroje, a to nejdříve v roce 1993.

Libor Hinčica