Vítězný návrh vzhledu tramvaje EVO2 pro Brno

Dopravní podnik města Brna ukončil svou diskutabilní anketu o vzhledu nových tramvají typu EVO2, které si objednal ve formě stavebnic od Krnovských opraven a strojíren. Jak bude celkem 41 tramvají ve městě s takřka 380.000 obyvateli vypadat, rozhodla anonymní anketa, do níž se celorepublikově zapojilo 1.070 lidí.

Vítězný návrh tramvaje EVO2. (zdroj: DPMB)

Ankety, v níž se může veřejnost zapojit do hlasování o vzhledu vozidel, nejsou až tak výjimečné. Slouží k propagaci myšlenky modernizace veřejné dopravy i k sebeprezentaci politiků a vedení dopravních podniků, kteří se změnou barevných schémat vozidel nejednou “spojují svou nesmrtelnost” (jimi zvolená image tvoří obraz města i desítky let). V nedávné minulosti tak mohla například veřejnost hlasovat o podobě autobusů Citaro ve Vídni, anebo o tramvajích Škoda 26T v Miskolci. Svou anketu udělala i Ostrava, kde však byl výsledek poněkud bizarní, protože výsledná podoba vzhledu tramvají Stadler Tango NF2 je vlastně kombinací návrhů, o nichž se hlasovalo, nikoli přímo návrhem vítězným.

Ankety všech výše uvedených měst (a našli bychom také celou řadu dalších) ale měli jednoho společného jmenovatele. Návrhy byly vytvořeny průmyslovým designérem (byť ani to nemusí být vždy klíčem k úspěchu) a veřejnost pak hlasovala jen o zúženém spektru těchto návrhů, které zpravidla vykazovaly obdobné kvality. Brno se ale vydalo svou cestou. Veřejnosti poskytlo „omalovánku“ své budoucí tramvaje, a veřejnost tak mohla vytvářet nejroztodivnější kreace na bíle vyhrazené plochy při splnění jen několika omezujících podmínek. Výsledkem bylo 264 návrhů, z nichž byly vybrány komisí DPMB tři, o nichž měla veřejnost hlasovat dále.

Z reakcí na sociálních sítích na vybranou trojici návrhů přitom bylo zřejmé, že následné hlasování bude spíše o hledání nejmenšího zla než nejlepšího řešení. Navíc, a to je asi největší problém, se nepodařilo ani dosáhnout masovosti akce (což je fatálním selháním marketingu). Vezmeme-li v úvahu, kolik lidí cestuje veřejnou dopravou v Brně, kolik má město obyvatel a že jen facebooková stránka DPMB má 20.000 fanoušků, zapojilo se celorepublikově do ankety jen 1.070 lidí (což není ani fanouškovská základna). Z uvedeného počtu hlasů se na vítězné podobě, kterou měl navrhnout pan Miroslav Rajnoha, shodla drtivá většina – 648 hlasujících.

Účast zhruba tisícovky lidí v anketě rozhodující o něčem tak důležitém, jako je design vozidel, je rozhodně velmi nízké číslo. Připomeňme, že například v maďarském Miskolci, kde žije cca 160.000 obyvatel, se do výběru vzhledu tramvají Škoda 26T zapojilo v minulosti přes 26.000 lidí. Na druhé straně Brno svou anketou vyslalo nesmírně důležitý signál k dalším městům, který ve výsledku může pro minimálně český prostor znamenat velké vítězství, a sice: takto to rozhodně nikdy nedělejte. Možná se tak právě Brno stane zachráncem našeho veřejného prostoru.    

Libor Hinčica