Menu

Zielona Góra chce po Ursusu tučnou pokutu

Elektrobus od Ursusu v Zieloné Góře. (zdroj: Wikipedia.org)
Elektrobus od Ursusu v Zieloné Góře. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 05. 2019 18:45
Redakce
1 minuta čtení

Problémy polského výrobce elektrobusů, autobusů a trolejbusů Ursus Bus se prohlubují. Největší úspěch společnosti – dodávka 47 elektrobusů pro město Zielona Góra – se může stát nyní dalším z hřebíčků do rakve potápějící se firmy, která se snaží o restrukturalizaci a získání nového investora.

Elektrobus od Ursusu v Zieloné Góře. (zdroj: Wikipedia.org)

Zielona Góra vypsala v minulosti jeden z největších tendrů na nové elektrobusy v Evropě. Poptávala jich celkem 47, přičemž zájem o zakázku měli dva polští uchazeči – Solaris a Ursus Bus. Druhá jmenovaná nabídla nižší cenu – 96 mil. zlotých, zatímco Solaris chtěl za své vozy o 5 mil. zlotých (cca 30 mil. Kč) více. Dodávky měly být ukončeny do listopadu 2018, k tomu ale nedošlo. První vozy vyjely v září 2018 a dnes jich je ve městě jen 43. Chybějící čtyři autobusy město urguje. A Ursus busu mezitím nabíhá tučné penále, které už dnes činí 7,2 mil. zlotých (cca 43,2 mil. Kč). Pokud nedodá Ursus Bus chybějící vozy do 17. 5. 2019, může město navíc od smlouvy ustoupit.

Zielena Góra je jen jednou z problémových zakázek Ursusu. V březnu letošního roku firma sama ustoupila od dodávky dvou elektrobusů pro firmu Miechow i na nové vozy pro PMK Katowice. Ze šesti vozů pro Ostrów Wielkopolski, z nichž tři měly být dodány v únoru a další tři v květnu, nebyl doposud dodán ani jediný. O zpoždění v dodávce bylo informováno i město Nowy Sacz, kam mají být dodány dva elektrobusy s nabíjecí infrastrukturou nejpozději 28. 5. 2019. S výstavbou nabíjecí infrastruktury se přitom vůbec nezačalo.

Výnosy firmy Ursus Bus byly v roce 2018 jen 86,7 mil. zlotých, což představuje třetinu v porovnání s rokem 2017. Ztráta oproti tomu nabobtnala na 104,6 mil. zlotých, tedy dvojnásobně oproti roku 2017. V současné době se spekuluje o tom, že by Ursus Bus mohl spojit své síly s dalším polským výrobcem autobusů – Autosanem. Ten přitom sám nedávno v podstatě zkrachoval. Celou firmu za 19 mil. zlotých (cca 104 mil. Kč) koupila nakonec v roce 2016 jedna z polských zbrojovek (fakticky stát), aby bylo možné firmu a značku vůbec udržet.    

Libor Hinčica

Podobné články