První eCitaro pro Berlín

Německá metropole převzala dne 27. 3. 2019 do provozu první z objednaných vozů eCitaro. Novinka loňského roku, která zařadila značku Mercedes-Benz mezi evropské výrobce elektrobusů, byla Berlínem objednána ještě předtím, než byl vůz oficiálně představen. Celkem německá metropole převezme letos 15 elektrobusů s trojcípou hvězdou ve znaku.

První eCitaro v Berlíně. (foto: EvoBus)

V Berlíně je ročně přepraveno okolo 1 miliardy pasažérů, z nichž více než dvě třetiny už využívají k přepravě elektrickou dopravu (metro, S-Bahn, tramvaje, anebo přívozy na solární pohon). Nákup elektrobusů má být součástí rozsáhlé strategie na postupnou elektrifikaci autobusové flotily, které čítá okolo 1.500 vozidel. Nezanedbatelnou roli by podle plánů města měly v této elektrifikaci hrát také parciální trolejbusy. V první etapě se ale město soustředí na nákup elektrobusů, přičemž doposud vypsaná výběrová řízení vyhrály značky Solaris Bus & Coach a Mercedes-Benz.

Pohled do interiéru berlínského eCitara, v němž nemohou chybět tradiční berlínské potahy. (foto: EvoBus)

Elektrobusy eCitaro pro Berlín budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 243 kWh, což má postačovat pro dojezd 150 km i v obtížných provozních podmínkách. Za ideálních podmínek prý eCitaro zvládá dojezd až okolo 250 km bez toho, že by mělo být nabíjeno. To by ale znamenalo, že by se spotřeba pohybovala jen okolo 0,8 kWh na kilometr jízdy (ideálními podmínkami se tedy patrně rozumí bez zátěže, což v provozu nenastává, takže údaj je nutné vnímat se značnou rezervou). Baterie mají být nabíjeny v garážích dopravce pomocí standardního napojení na kabel (pomalé, tzv. noční nabíjení – Overnight Charging). Elektrobusy jsou vybaveny klimatizací salónu cestujících, nechybí ani 15 USB portů pro nabíjení mobilních zařízení cestujících, moderní informační systém, kamerový systém atp.   

Libor Hinčica