Italská Pescara chce konečně zprovoznit trolejbusy

Itálie je sice poměrně aktivní v rozšiřování trolejbusové dopravy, avšak procesy, které se odehrávají během nakupování vozidel, výstavby tratí a zprovozňování nezřídka připomínají grotesku. Jedním z měst, které usiluje o trolejbusy, je také Pescara na pobřeží Jaderského moře ve střední Itálii. Ta má svou první trolejbusovou trať již několik let sjízdnou. Trolejbusy bychom zde ale hledali marně.

Trolejbus ExquiCity v Ženevě. (zdroj: Wikipedia.org)

Trolejbusy v Pescaře jezdily jen krátce v letech 1903–04 a úlohu veřejné dopravy ve městě dlouhou dobu suplovala meziměstská úzkorozchodná železnice (950 mm) Pescara – Penne provozována v letech 1929–63. Právě na jejím tělese (resp. části jejího tělesa) měl být vybudován nový BRT (Bus Rapid Transit) systém na bázi trolejbusů. Stavba se podařila schválit, vybrán byl i dodavatel a od roku 2009 se začalo kopat. V roce 2014 už sice byla výstavba ve skluzu, přesto se podařilo nainstalovat trolejové vedení a první úsek budoucí meziměstské trati Pescara – Montesilvano o délce 8 km vedený v samotné Pescaře byl až na detaily dokončen. Trolejbusy zde ale nevyjely, protože objednané vozy Phileas od výrobce APTS z Nizozemska nebyly dodány – výrobce totiž své podnikání musel ukončit. Namísto 8 článkových vozů tak zůstal jen koridor BRT, který navíc začal chátrat.

V roce 2017 se po dokončené trati v rámci kolaudace projel první (sólo) trolejbus Van Hool A330T z města Chieti (zde je samostatný trolejbusový provoz s jednou tratí, přičemž město se nachází nedaleko Pescary), tím ale vystoupení trolejbusů v Pescaře zase skončilo. Město se rozhodlo, že koridor BRT začne využívat pro potřeby elektrobusů, jejichž nákup si v listopadu 2017 odsouhlasilo. To se ale nelíbilo italskému ministerstvu dopravy, které Pescaře poslalo peníze na výstavbu trolejbusového systému a nákup trolejbusů, nikoli elektrobusů a odmítlo Pescaře alternativu zaplatit. Město se tak vrátilo zpět k trolejbusům a otevřelo jednání s dodavatelem systému, který jako alternativu navrhl dodání vozů ExquiCity od firmy Van Hool (ta byla mj. jedním ze spoluvlastníků zkrachovalého APTS). Podle informací v médiích se měly všechny zúčastněné strany dohodnout na tom, že bude pořízeno nakonec 9 kloubových trolejbusů, které by měly být dodány podle předpokladu již do konce roku 2019.

Libor Hinčica