Menu

Italská Pescara chce konečně zprovoznit trolejbusy

Trolejbus ExquiCity v Ženevě. (zdroj: Wikipedia.org)
Trolejbus ExquiCity v Ženevě. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
26. 03. 2019 19:29
Redakce
1 minuta čtení

Itálie je sice poměrně aktivní v rozšiřování trolejbusové dopravy, avšak procesy, které se odehrávají během nakupování vozidel, výstavby tratí a zprovozňování nezřídka připomínají grotesku. Jedním z měst, které usiluje o trolejbusy, je také Pescara na pobřeží Jaderského moře ve střední Itálii. Ta má svou první trolejbusovou trať již několik let sjízdnou. Trolejbusy bychom zde ale hledali marně.

Trolejbus ExquiCity v Ženevě. (zdroj: Wikipedia.org)

Trolejbusy v Pescaře jezdily jen krátce v letech 1903–04 a úlohu veřejné dopravy ve městě dlouhou dobu suplovala meziměstská úzkorozchodná železnice (950 mm) Pescara – Penne provozovaná v letech 1929–63. Právě na jejím tělese (resp. části jejího tělesa či poblíž jejího tělesa) měl být vybudován nový BRT (Bus Rapid Transit) systém na bázi trolejbusů. Počátky systému sahají do 90. let, jeho realizace však zamrzla ještě před příchodem nového milénia a stavba tělesa byla znovu nastartována až v tomto století, kdy byl vybrán nový dodavatel a od roku 2009 se mohlo začít opětovně kopat. V roce 2014 už sice byla výstavba ve skluzu, přesto se podařilo nainstalovat trolejové vedení a první úsek budoucí meziměstské trati Pescara – Montesilvano o délce 6 km byl až na detaily dokončen. Trolejbusy zde ale nevyjely, protože objednané vozy Phileas od výrobce APTS z Nizozemska nebyly dodány – výrobce totiž své podnikání musel ukončit. Namísto 8 článkových vozů tak zůstal jen koridor BRT, který navíc začal chátrat.

V roce 2017 se po dokončené trati v rámci kolaudace projel první (sólo) trolejbus Van Hool A330T z města Chieti (zde je samostatný trolejbusový provoz s jednou tratí, přičemž město se nachází nedaleko Pescary), tím ale vystoupení trolejbusů v Pescaře zase skončilo. Město se rozhodlo, že koridor BRT začne využívat pro potřeby elektrobusů, jejichž nákup si v listopadu 2017 odsouhlasilo. To se ale nelíbilo italskému ministerstvu dopravy, které Pescaře poslalo peníze na výstavbu trolejbusového systému a nákup trolejbusů, nikoli elektrobusů a odmítlo Pescaře alternativu zaplatit. Město se tak vrátilo zpět k trolejbusům a otevřelo jednání s dodavatelem systému, který jako alternativu navrhl dodání vozů ExquiCity od firmy Van Hool (ta byla mj. jedním ze spoluvlastníků zkrachovalého APTS). Podle informací v médiích se měly všechny zúčastněné strany dohodnout na tom, že bude pořízeno nakonec 9 kloubových trolejbusů, které by měly být dodány podle předpokladu již do konce roku 2019.

Libor Hinčica

Podobné články