Netradiční souprava tramvají T3 v Bratislavě

Od 27. 2. 2019 vozí cestující v Bratislavě netradiční souprava modernizovaných tramvají typu T3. Spojeny byly vzájemně vozy typů T3AS ev. č. 7303 s designem s čely dle návrhu doc. Ing. arch. Patrika Kotase a T3 Mod ev. č. 7304, která si i přes modernizaci a úpravy udržela původní design „té trojky“.

Souprava tramvají T3AS a T3 Mod na konečné Zlaté piesky. (Ing. Mário Kováč)

Vůz ev. č. 7303 (ex-7707) prošel modernizací v letech 2000–2001 a jejím zhotovitelem byla společnost Pars nova Šumperk. Vůz T3 Mod ev. č. 7304 (ex-7701) byl modernizován v roce 2001 v ŽOS Zvolen. Obě tramvaje obdržely novou asynchronní elektrickou výzbroj s IGBT tranzistory z produkce Elektrického výzkumného a projektového ústavu Nová Dubnica (EVPÚ). Nové byly rovněž asynchronní motory. I když byly tramvaje z hlediska elektrické části prakticky identické, lišily se vnějším designovým řešením a nebylo je ani možné provozně spřahovat. Zároveň však nebyly obdobným způsobem modernizovány ani další tramvaje T3, neboť výzbroj z EVPÚ a nové motory vykazovaly zejména na počátcích provozu značné technické nedostatky, přičemž nepomohla ani první výměna motorů (slabé motory o výkonu 50 kW byly nahrazeny silnějšími o výkonu 75 kW, později ještě jednou za motory z produkce SKD Trade a Pragoimexu, které již byly provozně spolehlivé).

Vozidla T3AS a T3 Mod tedy neměla následovníky a jezdila v provozu sólo, avšak s ohledem na zrušení nasazení sólo vozů v Bratislavě se obě tramvaje staly nadbytečné. Vůz 7303 svezl naposledy cestující už v únoru 2012, vůz ev. č. 7304 v únoru 2013. Nakonec se DP Bratislava rozhodl, že obě tramvaje upraví takovým způsobem, aby je bylo možné do soupravy spojit.  Došlo tak ke změně zapojení, doplnění a částečné výměně komponentů elektrického obvodu. Na vůz T3AS ev. č. 7303 bylo namontováno zezadu a na vůz T3 Mod ev. č. 7304 zepředu automatické spřáhlo (ovšem bez propojení obvodů na 600 V) namísto původních spřáhel s pražskou hlavou a došlo také k úpravě softwaru na obou vozech.

Rozhodnutí o povolení zkušebního provozu bez cestujících bylo vydáno dne 12. 9. 2018. Souprava měla najezdit bez cestujících celkem 1.500 km. V ulicích města se poprvé objevila netradiční souprava dne 5. 10. 2018. Zkušební jízdy tramvají odhalily nesprávnou součinnost elektrodynamické brzy a čelisťových brzd a nesoulad omezovačů rychlosti mezi vozidly v soupravě. Tyto nedostatky DP Bratislava ve spolupráci s EVPÚ Nová Dubnica odstranil. Dne 25. 1. 2019 tak mohlo být vydáno povolení o zkušebním provozu s cestujícími, poprvé byla souprava vypravena na linku číslo 4 dne 27. 2. 2019. S cestujícími má najezdit bez závad 3.000 km.

Libor Hinčica, Mário Kováč