Tramvaj Tatra-Jugu na zkouškách v Alexandrii

Dlouho očekávaná tramvaj Tatra-Jugu pro egyptskou Alexandrii začala jezdit přímo v místě určení. Stalo se tak poprvé dne 12. března 2019, kdy nejprve vykonala šest jízd bez cestujících, a to za přítomnosti techniků ukrajinského výrobce, načež s ní poté byla zahájena další série testů, tentokrát již s pasažéry.

Oproti zkouškám v Dněpru se nová tramvaj pyšní jiným barevným schématem. (foto: Tatra-Jug)

Smlouva o dodávce patnácti dvoučlánkových vysokopodlažních klimatizovaných tramvají o délce cca 22 m a šířce 2 200 mm byla podepsána už na počátku roku 2017. Ačkoli se předpokládalo, že by mohla celá série dorazit do místa určení do dvou a půl let od podepsání kontraktu, nestalo se tak. Nákup byl totiž podmíněn zálohami ze strany egyptského zákazníka. Jelikož ten odeslal první platbu až po dlouhém prodlení, byla první tramvaj vyrobena teprve loni, kdy byla také v létě otestována v Dněpru, což je ostatně místo její produkce. V lednu 2019 se pak vydala do Egyptu.

A ještě jednou. Nová tramvaj v Oděse sídlícího výrobce má i Wi-Fi. (foto: Tatra-Jug)

Tramvaj typu K1E6, jejíž cena je zhruba 36 milionů Kč, má dle místního dopravce znamenat revoluci v dopravě, přestože nenabízí nízkou podlahu. V Alexandrii je totiž hustá silniční doprava i vysoká míra znečištění ovzduší a dopravce věří, že by mohlo nové vozidlo s těmito problémy pomoci bojovat tím, že by do tramvají přitáhlo nové zákazníky. Otázkou pochopitelně je, kolik dalších tramvají do Alexandrie ještě dojde, aby byla místní tramvajová doprava, mimochodem nejstarší na africkém kontinentně (koňka se ulicemi města proháněla už roku 1860), vnímána jinak než dosud. Dle vyjádření Tatra-Jugu by se ale měly další tramvaje brzy dostavit.

Novou tramvaj si v Egyptě pochvalují, média na ní pěla tento týden oslavné ódy. Zde ještě na podzimním snímku z haly ukrajinského výrobce. (foto: Tatra-Jug)