Menu

Je konec. Praha převzala 250. vůz Škoda 15T

Tramvaj Škoda 15T ev. č. 9450 je poslední – 250. – tramvají ForCity Alfa dodanou do Prahy. (foto: Škoda Transportation)
Tramvaj Škoda 15T ev. č. 9450 je poslední – 250. – tramvají ForCity Alfa dodanou do Prahy. (foto: Škoda Transportation)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 02. 2019 14:19
Redakce
1 minuta čtení

Jedna z největších zakázek v historii plzeňské Škodovky je u konce. Z Plzně odešla dne 4. 2. 2019  poslední z 250 tramvají Škoda 15T ForCity Alfa, které si pražský DP objednal v roce 2005. V soutěži na nová vozidla byla tehdy Škoda Transportation jediným uchazečem, který předložil kompletní (a tudíž hodnotitelnou) nabídku.

Tramvaj Škoda 15T ev. č. 9450 je poslední - 250. - tramvají ForCity Alfa dodanou do Prahy. (foto: Škoda Transportation)

Zkušební jízdy prototypu byly zahájeny v roce 2009 (k představení však došlo již o rok dříve v Plzni), s cestujícími byl tramvaj vypravena do provozu od října roku 2010. Sériové dodávky byly zahájeny od počátku roku 2011. Tramvaj Škoda 15T ForCity (později v rámci sjednocování pojmenování označena jako ForCity Alfa) představuje zcela jedinečné technické řešení 100% nízkopodlažního vozidla na čtyřech otočných podvozcích (bez klasických náprav), kde je každé kolo poháněno svým vlastním motorem (celkem bychom jich tedy nalezli na vozidle 16, každý o výkonu 45 kW). Díky tomuto řešení nabízí vůz v článcích velkorysý prostor pro cestující (omezena je jen průchodnost mezi články) a opravdu 100% nízkou podlahu pro pasažéry (bez podest pod sedadly, což mnohdy nemají ani vozidla koncepce „Multigelenk“ s neotočnými podvozky). Na druhé straně neotřelé řešení s sebou přineslo celou řadu nedostatků, které se musely řešit v průběhu výroby, což vedlo někdy až ke zdrcující kritice nových tramvají.

Diskutováno bylo také znění smlouvy, která se ukázala jako prakticky nevypověditelná, resp. jen za cenu mnohamiliardového penále. Dopravní podnik se snažil dosáhnout možnosti snížení počtu odebraných vozidel, nakonec se ale jen podařilo natáhnout dodávky do delšího časového období, dosáhnout modernizace řady (model 15T4) a hypotetického odebrání vozů v jiných délkových variantách (dvou- a čtyřčlánkových, k čemuž ale nedošlo). Jako důležitá se ukázala pro Prahu možnost rozložení splátek za nové vozy, a to až do roku 2022. Celková hodnot kontraktu byla 19,2 mld. Kč, tedy zhruba 76,8 mil. Kč za vůz.

K předání posledního vozu pražskému DP – ev. č. 9450 – došlo dne 4. 2. 2019. V Praze by mělo dojít ke slavnostní vykládce dne 5. 2. 2019, přičemž dopravce společně s výrobcem připravil na tuto příležitost tiskovou konferenci.

 „Je to již téměř deset let, co v Praze vyjela první červeno-stříbrná, nízkopodlažní tramvaj s nadčasovým designem ze Škodovky. Naše vozidla za tu dobu úspěšně završila více než padesát milionů ujetých kilometrů v provozu s cestujícími,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Škoda Transportation Petr Brzezina. Kromě Prahy projevila zájem o tramvaje 15T v minulosti také lotyšská Riga, kam zamířily i čtyřčlánkové vozy, licenční výroba tramvají poté probíhá v Číně.  

Libor Hinčica

Podobné články