Menu

Do ulic Prahy vyjede hybridní autobus Volvo

Autobus Volvo 7900 Articulated Hybrid ještě s původním belgickým číslem 8981, zdokumentovaný je ale již v Praze. Nést by měl ev. č. 6000. (foto: Zdeněk Jelínek)
Autobus Volvo 7900 Articulated Hybrid ještě s původním belgickým číslem 8981, zdokumentovaný je ale již v Praze. Nést by měl ev. č. 6000. (foto: Zdeněk Jelínek)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 02. 2019 12:54
Redakce
2 minuty čtení

Článkový autobus Volvo 7900 Articulated Hybrid (Volvo 7900A Hybrid) sveze cestující v Praze. Pražský DP si zapůjčil na několikaměsíční testování kloubový vůz, jenž byl vyhotoven původně v provedení pro bruselský dopravní podnik STIB/MIVB.

Autobus Volvo 7900 Articulated Hybrid ještě s původním belgickým číslem 8981, zdokumentovaný je ale již v Praze. Nést by měl ev. č. 6000. (foto: Zdeněk Jelínek)

V Bruselu posloužil autobus ke srovnávacím testům v průběhu roku 2017. Při těchto testech nesl vůz ev. č. 8981, které si s sebou přivezl (společně s ostatními bruselskými polepy) také do Prahy. Dopravce STIB/MIVB ale nakonec v obřím tendru na hybridní kloubové vozy (140 ks) vybral jiného vítěze – Iveco Bus s modelem Urbanway 18m Full Hybrid. Volvo však úplně zkrátka nepřišlo. Kromě článkových vozů se totiž v ulicích belgické metropole testovaly také sólo autobusy, přičemž objednávka na 90 sólo vozidel spadla počátkem roku 2018 do klína právě Volvu.

Článkový autobus Volvo 7900 Articulated Hybrid byl nicméně po ukončení testů v Bruselu nadbytečný a zůstal odstavený u místního zastoupení značky Volvo. Odtud jej v lednu 2019 převezlo do Prahy české zastoupení, neboť došlo k dohodě s pražským DP o možnosti otestování tohoto vozu. Samotný pronájem byl potvrzen smlouvou na termín od 1. 2. do 31. 5. 2019.  

Autobus bude přidělen do garáže Hostivař, odkud se předpokládá vypravení na linky (vybrané spoje), na které tato garáž vypravuje článkové vozy, konkrétně by se mělo jednat o trasy: 

124 – Želivského – Zelený Pruh;
125 – Smíchovské nádraží – Skalka;
135 – Chodov – Florenc;
136 – Jižní Město – Sídliště Čakovice;
139 – Želivského – Komořany;
150 – Želivského – Na Beránku;
177 – Poliklinika Mazurská – Chodov;
183 – Háje – Vozovna Kobylisy;
188 – Želivského – Kavčí Hory;
195 – Jesenická – Avia Letňany

6. 2. 2019 by měl být vůz, jenž v Praze ponese ev. č. 6000, vypraven na 10. pořadí linky číslo 188. Jízdní řády uvedl DP hl. m. Prahy na svých webových stránkách. S ohledem na výsledky ověření průjezdnosti, výlukovou činnost atp. ale může pochopitelně dojít ke změnám.

V současné době probíhá přejímka vozidla spojená s ukončením úprav pro nasazení v systému Pražské integrované dopravy (polepy, informační materiály), školení řidičů a ověření průjezdnosti linek. Tato přejímka by měla trvat do 5. 2. 2019. Zahájení provozu s cestujícími je předpokládáno od 6. 2. 2019, konkrétní nasazení na linky bude ale upřesněno až podle výsledku ověření průjezdnosti.

Autobus Volvo 7900A Hybrid byl poprvé představen v roce 2013. Vůz o délce 18.134 mm je řešený jako tzv. paralelní hybrid (elektromotor a dieselový motor mohou fungovat každý samostatně, anebo současně, nicméně diesel není pouze generátorem elektrické energie, jako je tomu u sériového hybridu). Výrobce v roce 2013 uváděl, že vůz může uspořit až 30 % paliva v porovnání s klasickým dieselovým autobusem (tehdy byl ale údaj vztahován k autobusům s motory EURO 5). Autobus pojme až 139 cestujících, z toho 47 sedících.   

Pražský DP v minulosti již hybridní vozy testoval a dva autobusy mu na základě vítězství v soutěži dodala také společnost SOR Libchavy, přičemž se počítalo s dodáním dalších 18 vozů. Vystoupení dvojice vozů SOR NBH 18 ale skončilo propadákem. Vozy totiž byly natolik nespolehlivé, že je DP musel výrobci vrátit a ten pak oba přestavěl na klasické dieselové vozy, jež dnes dále slouží v Praze.

Připomeňme, že v  Pražské integrované dopravě je dnes už jeden článkový autobus od Volva provozován. Dopravce ČSAD Polkost od roku 2011 disponuje kloubovým vozem starší generace Volvo 7700 Articulated (Volvo 7700A), který byl vyroben v roce 2008 a sloužil původně rovněž jako předváděcí model, konkrétně ve Francii.  

Libor Hinčica

Podobné články