Anglický Birmingham opět vybral tramvaje CAF Urbos 3

Španělský výrobce CAF uspěl ve výběrovém řízení na dodávku dalších až 50 tramvají pro anglický Birmingham. Základní kontrakt počítá s dodáním 21 vozů, dalších 29 je předmětem opce.

Tramvaj CAF Urbos 3 v Birminghamu. (zdroj: Wikipedia.org)

Birmingham zrušil svůj původní tramvajový provoz v roce 1953.  Návratu se tramvaje dočkaly až v roce 1999, nicméně systém nebyl nikdy oficiálně označován jako tramvajový a pracoval s názvem metro, konkrétně původně Midland Metro a později (dodnes) West Midlands Metro. Faktem je, že i když dnes jezdí vozidla skrze samotné centrum města, má systém „tramvají“ meziměstský charakter. V provozu je dodnes (navzdory původním ambiciózním i pozdějším umírněnějším) plánům jen jedna linka, její trasa má ale 21 km. Většina z této délky je vedena na původním tělese železnice. Linka Wolverhampton – Birmingham byla uvedena do provozu dne 31. 5. 1999 a původně byla o 900 m kratší, teprve v letech 2015 a 2016 se dočkala prodloužení k novému dopravnímu terminálu v centru (do té doby končila přímo na nádraží u železničního nástupiště).

Flotila vozového parku je tvořena výhradně vozidly tramvajové konstrukce CAF Urbos 3. Tyto vozy nahradily původní vozy AnsaldoBreda T-69 z roku 1999, a to po pouhých 15–16 letech služby. Původně bylo k dispozici jen 16 vozů, nyní jich je 21, navíc delších (při délce 33 m jsou o 9 m delší než původní italské vozy). Počet cestujících na trase se dnes pohybuje okolo 6 miliónů ročně. Výrazný nárůst byl zaznamenán po posledním (byť krátkém) prodloužení blíže centru města. Od roku 1999 do roku 2015 počet cestujících málokdy přehoupl přes 5 miliónů.

Povzbuzeni úspěchem se představitelé města a regionu rozhodli, že bude své „tramvajové metro“ dále rozšiřovat. Linka číslo 1 by měla být prodloužena na obou svých koncích, přičemž tato prodloužení jsou již nyní ve výstavbě. Novinkou pak bude linka číslo 2, jejž výstavba byla schválena v březnu 2019. Právě pro tato prodloužení a novou linku jsou zapotřebí nové tramvaje, z nichž ty první by měly být dodány již na konci roku 2021. Součástí kontraktu za cca 90 mil. € (2,34 mld. Kč) je také servis a dodávky náhradních dílů po dobu 30 let.

Stejně jako minulá dodávka tramvají, jež byla doplněna v roce 2018 o baterie pro jízdu na úsecích bez trolejového vedení (či s přerušeným napájením), budou i nové tramvaje vybaveny bateriemi (tentokrát již od výroby), nicméně zařízení soudě dle tiskové zprávy výrobce nebude úplně identické. Baterie budou v pravidelném provozu zapotřebí na prodloužení v Birminghamu ke konečné Centenary Square, kde bude chybět trolejové vedení (do provozu by tato část trasy měla být uvedena již počátkem roku 2020). Ve Velké Británii půjde mimochodem o první úsek, který bude obsluhován tramvajemi bez klasického napájení.

Libor Hinčica