Menu

V Lausanne objednali tříčlánkové trolejbusy

V Lausanne testovali roku 2017 vypůjčený trolejbus. Letos se pustili do nákupů.
V Lausanne testovali roku 2017 vypůjčený trolejbus. Letos se pustili do nákupů.
Stáhnout PDF
Nezařazené
24. 01. 2019 18:03
Redakce
1 minuta čtení

Švýcarské město Lausanne zhruba před rokem a půl poprvé odhalilo svůj záměr zřídit na vybraných trasách BRT koridory, po kterých se však nebudou projíždět autobusy, ale trolejbusy (viz zde). Před dvěma dny tamní dopravce tl zveřejnil, že si od domácího výrobce Carrosserie HESS AG koupí dvanáct téměř 25m vozidel, která mají být prvním krokem k tomu, aby se nový vysokokapacitní systém města, jenž má být propojen s místní tramvají a metrem, stal skutečností.

V Lausanne testovali roku 2017 vypůjčený trolejbus. Letos se pustili do nákupů.

Cena nových vozidel činí dohromady 16,5 mil. franků, což je něco málo přes 31 mil. Kč za jedno vozidlo. 24,7 m dlouhé trolejbusy mají být řešeny jako parciální. Ostatně sám výrobce se na svých stránkách pochlubil tím, že dostal od Lausanne zakázku na elektrobusy, tj. elektrobusy s dynamickým nabíjením. Dopravce ale neuvádí, že by je cíleně pořizoval pro provoz mimo troleje, a zmiňuje jen výhodu samostatného chodu například během stavebních prací. Co se typu týče, výrobce jej označuje jako lighTram® 25 DC (25 DC psáno jako horní indexy, DC znamená “dynamic charging”), což by mělo dle jeho dřívější klasifikace znamenat Hess lighTram 4; možné změny v konstrukci ovšem nejsou vyloučeny, protože výrobce bez dalšího upřesnění slibuje atraktivní design. Vozy mají být schopny převážet okolo 220 cestujících, byť dopravce počítá jen se 150 lidmi. Dodávky nových trolejbusů mají probíhat v letech 2020 a 2021.

Smlouva obsahuje i opci na dvoučlánková vozidla, která jsou nově značená jako lighTram® 19 DC. Kolik je jich předmětem opce, není známo. Lausanne tedy od svého záměru budovat trolejbusové koridory neustoupilo a s otevřením prvním z nich počítá již roku 2022. Pokud se tak stane, bude se jednat v rámci Evropy téměř o unikát.

Text: Vít Hinčica

Podobné články