První rakouský poválečný typ trolejbusu opět ožije

Rakouský Salzburg by se měl dočkat obnovení trolejbusového unikátu. Město Salzburg uvolnilo společně s městským podnikem Salzburg AG finanční prostředky na opravu trolejbusu Gräf & Stift/BBC typu EO 1 (též značený EO I), který je jediným dochovaným zástupcem svého typu v zemi našeho jižního souseda.

Trolejbus typu EO 1 v Salzburgu. (sbírka: Gunter Mackinger)

Trolejbusy EO 1 byly dodávány do řady rakouských měst podruhé světové válce, a jsou proto považovány za první moderní rakouský poválečný typ trolejbusu. Dochovaný unikát ovšem nesloužil původně v Salzburgu, ale ve městě Leoben (česky též Lubno) ve Štýrsku. To usilovalo o zavedení trolejbusové dopravy již v době, kdy Rakousko bylo součástí Německé říše, stavba ale byla zahájena až po skončení války a první linka byla do provozu uvedena dne 1. 3. 1949. V letech 1952, 1953 a 1959 byla trolejbusová síť několikrát prodloužena, takže na počátku 60. let existovaly v Leobenu tři trolejbusové linky, jež obsluhovaly 11 km tratí.

Elektrifikace železničních tratí, při nichž byla vyloučena možnost užití úrovňového křížení trolejbusové a železniční dráhy, vedla k tomu, že se od roku 1961 musely trolejbusy přetahovat z vozovny na trať a od roku 1963 dokonce byla jedna z linek úplně zrušena. Počítalo se sice s možností, že by mělo dojít k vybudování mimoúrovňového křížení a k obnovení trolejbusového provozu, k tomu ale s ohledem na sílící pozici dieselových autobusů už nedošlo. Namísto toho bylo rozhodnuto o tom, že se zruší i zbylé dvě tratě, k čemuž v letech 1970 a 1973 skutečně došlo. Poslední trolejbus vyjel na trať dne 13. 7. 1973.

Přestože jsou trolejbusy v Leobenu takřka 50 let minulostí, podařilo se jeden z místních trolejbusů dochovat. Trolejbus původního ev. č. 3 z roku 1949 uchovalo ve svých sbírkách sdružení Nostalgiebahn in Kärnten. Vůz ovšem nebyl v pojízdném ani nijak zvlášť reprezentativním stavu. Na základě dohody mezi uvedeným sdružením a salzburským spolkem ProObus Salzburg se podařilo dohodnout na podmínkách dlouhodobé zápůjčky a restaurování vozidla s tím, že trolejbus bude po rekonstrukci odpovídat verzi, jež byla dodána do Salzburgu. Trolejbus by tak měl získat také salzburské evidenční číslo, lak a další detaily. Původní vozy v Salzburgu nesly ev. č. 121 až 126 a do provozu byly zařazeny v letech 1948 a 1949. Poslední z nich byl poté v rodišti Mozarta vyřazen až v roce 1974.

Libor Hinčica