Menu

Autobus Praga RND z roku 1948 sveze cestující v Opavě

Autobus Praga RND z roku 1948 od pana Františka Hlavatého, který bude vozit cestující v Opavě v rámci rozloučení s trolejbusy Škoda 14 Tr. (foto: Ondřej Opršal)
Autobus Praga RND z roku 1948 od pana Františka Hlavatého, který bude vozit cestující v Opavě v rámci rozloučení s trolejbusy Škoda 14 Tr. (foto: Ondřej Opršal)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 10. 2018 18:06
Redakce
1 minuta čtení

Před 70 lety byl provoz autobusů po druhé světové válce v Opavě obnovován vozidly typu Praga RND. Tyto autobusy vznikaly na základě nákladních vozů téhož označení, které byly vyráběny v Československu od roku 1934 (benzinová verze RN již od roku 1933) až do roku 1955. Celkem bylo na našem území vyrobeno okolo 40.000 nákladních vozů Praga RN/RND, z nichž mělo být zhruba 3.700 vyhotoveno v provedení autobusu. Jeden z dochovaných historických autobusů se objeví v Opavě při příležitosti slavnostního ukončení provozu trolejbusů typu Škoda 14 Tr.

Autobus Praga RND z roku 1948 od pana Františka Hlavatého, který bude vozit cestující v Opavě v rámci rozloučení s trolejbusy Škoda 14 Tr. (foto: Ondřej Opršal)

Městská autobusová doprava v Opavě byla zahajována nadvakrát. Poprvé se tak stalo 20. 4. 1941, kdy byla Opava coby město na sudetském území součástí Německa. Postupně přibyly další 3 autobusové linky, k dispozici ale byly po celou dobu válečného provozu jen dva autobusy typů Tatra 24 a Škoda 505, které byly navíc pořízeny jako ojeté. Obě vozidla byla v roce 1943 přestavěna na pohon dřevoplynem a v roce 1945 byla odvlečena ustupující německou armádou z města a do Opavy se už nevrátila.

Znovu byla obnovena autobusová doprava až v roce 1948, konkrétně 18. 1. 1948. Autobusy (stejně jako první linka za války) vytvořily chybějící spojení centra Opavy s Kylešovicemi, kde byla původně plánována tramvaj. Pro provoz byly pořízeny dva vozy typu Praga RND (ev. č. 31 a 32), přičemž linka nesla číselné označení 4. Ještě v roce 1948 byl dokoupen třetí vůz (ev. č. 33) téhož typu a v letech 1951 a 1956 následovaly další dvě vozidla (ev. č. 36 a 39). Celkem tedy Opava měla pět autobusů Praga RND.

V Opavě bylo v provozu celkem 5 autobusů Praga RND. Ve městě zahajovaly v roce 1948 autobusovou dopravu. Už předtím ale městské autobusy v Opavě jezdily v období války, kdy byla Opava součástí Německé říše. (foto: Ondřej Opršal)

Poslední dodaný vůz ev. č. 39 byl vyroben již v roce 1949 a původně sloužil u nedalekého Dopravního podniku města Ostravy (pod ev. č. 42). „Pragovky“ se v Opavě udržely až do poloviny 60. let. Dva vozy (ev. č. 33 a 36) ukončily svou službu v roce 1963, další dva (ev. č. 32 a 39) v roce 1964 a poslední ev. č. 31 až v roce 1965.

V letošním roce se jeden autobus Praga RND do Opavy opět vrátí. Stane se tak při příležitosti rozlučkové akce s končícími trolejbusy Škoda 14 TrM, která se bude konat dne 10. 11. 2018. Vůz bude svou přítomností připomínat 70. výročí od zahájení městské autobusové dopravy v Opavě pod československou správou. Nasazen by měl být na vybrané spoje linky s pracovním označením A2, jež spojí areál vozovny v Kylešovicích se zámkem Raduň. Zde budou mít návštěvníci akce se zvláštní celodenní jízdenkou platící na historické vozy a trolejbusy Škoda 14 TrM a 21 Tr možnost navštívit mimořádnou prohlídku zámku po novém prohlídkovém okruhu po nejstarších částech zámku, který bude plně zpřístupněn veřejnosti až v květnu 2019. V časech mezi spoji bude možné autobus obdivovat v areálu vozovny v Kylešovicích společně s historickou tramvají opavského Dopravního podniku a dalšími vozidly.  

Libor Hinčica  

Podobné články