Menu

V Belgii vznikne nový tramvajový provoz

Vizualizace tramvaje v Lutychu. (zdroj: CAF)
Vizualizace tramvaje v Lutychu. (zdroj: CAF)
Stáhnout PDF
Nezařazené
27. 09. 2018 17:04
Redakce
1 minuta čtení

Další nový tramvajový provoz v Evropě je na obzoru. Do výstavby tramvajové trati se má pustit město Lutych (Liège), které vybralo konsorcium na zhotovitele tramvajové trati, dodání vozidel a provozování systému. Smlouva s ním by měla být podepsána do konce roku 2018.  

Vizualizace tramvaje v Lutychu. (zdroj: CAF)

Lutych již v minulosti tramvaje provozoval. Od roku 1871 to byla koňka, od roku 1893 se začalo s elektrifikací systému. Po druhé světové válce byla síť tramvají postupně redukována, až došlo v listopadu 1967 k ukončení provozu. Náhradou za tramvaje se mělo ve městě, v němž dnes žije okolo 190.000 obyvatel, stát metro. S jeho výstavbou se skutečně začalo, nicméně stavba byla přerušena a nikdy se už neobnovila. Veřejná doprava tak spočívala na bedrech autobusů. Po roce 2000 se začaly objevovat sílící snahy o návrat tramvají. První tendr, z nějž vzešlo vítězně konsorcium okolo francouzského Alstomu, byl z popudu evropského statistického úřadu (Eurostat) zastaven (ještě před podpisem smlouvy). Podmínky se proto musely změnit a v roce 2016 byl vypsán nový tendr (stejně jako ten první opět v rámci tzv. projektu PPP), jehož se účastnila tři konsorcia. V jednom z nich byla i česká Škoda Transportation, která ale svou nabídku v červenci 2017 stáhla. Proto došlo na podzim 2017 k vyhlášení další soutěže, do níž se přihlásila už jen dvě konsorcia, jež měly možnost v květnu 2018 předložit svou finální a nejlepší nabídku. Vítězem se stalo konsorcium Tram’Ardent, které zahrnovalo společnosti CAF, COLAS a DIF.

Plánovaná tramvajová trať by měla mít 21 zastávek a délku 11,7 km. 90 % z této délky by mělo být segregováno od okolního provozu. Předpokládá se, že pro provoz by mělo být dodáno 20 tramvají, které vyrobí – s ohledem na svou přítomnost v konsorciu – španělský CAF. Ten bude rovněž zodpovědný za dodávky signalizačního a komunikačního zařízení, měníren a údržbu vozidel. Poraženým zůstal v tendru francouzský Alstom, jenž byl součástí konsorcia MOBILIÈGE 2.0.

Pokud se podaří smlouvu podepsat do konce roku 2018, předpokládá se, že by mohl být provoz tramvají spuštěn již ve druhé polovině roku 2022.   

Libor Hinčica   

Podobné články