Menu

Solaris testuje svůj elektrobus v Estonsku

Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Estonsku. (foto: Solaris Bus & Coach)
Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Estonsku. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 09. 2018 17:36
Redakce
1 minuta čtení

Od 3. 9. 2018 byly zahájeny testovací jízdy elektrobusu Solaris Urbino 12 electric v estonském městě Tartu. V něm žije necelých 100.000 obyvatel a veřejná doprava zde spočívá jen na bedrech autobusů, ačkoli se ještě nedávno mluvilo o tom, že by město rádo zřídilo zcela nový tramvajový provoz. V roce 1936 pak byla ve městě v provozu krátce testovací trasa trolejbusů. K výstavbě a zahájení provozu trolejbusů ale nedošlo.

Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v Estonsku. (foto: Solaris Bus & Coach)

Nyní má Tartu alespoň první autobus na elektřinu, který čerpá energii z baterií. Vůz je však do města jen zapůjčen na dlouhodobé testování, které má trvat celý rok (do 31. 8. 2019). Poté by měl být provoz vyhodnocen a město by rádo vypracovalo strategii veřejné dopravy pro další léta, která by měla odpovědět na otázku, zda a v jaké míře elektrobusy do provozu nasadit. Podle výrobce se jedná o první projekt tohoto typu v Estonsku.  

Solaris vůz zapůjčil dopravci AS SEBE, který vyhrál v tendru na dopravní obslužnost linky číslo 25, u níž se se zkoušením elektrobusu počítalo. Vozidlo bylo do Tartu převezeno z Tallinnu, kde probíhalo krátkodobé testování u místního DP.

Vůz je vybaven elektromotory v nábojích kol o max. výkonu 2x 125 kW. Nabíjení probíhá pomocí standardního konektoru, vozidlo je však možné osadit také pantografem pro rychlonabíjení. Elektrobus pojme max. 75 pasažérů, z toho 30 sedících. 16 sedadel je přístupných přímo z úrovně nízké podlahy. Ve výbavě nechybí klimatizace, LED osvětlení, dotykový panel na stanovišti řidiče atp. Autobus byl rovněž speciálně upraven pro podmínky provozu na severu Evropy, což se projevuje zesílenou izolací karoserie.

Solaris doposud dodal do Estonska více než 50 vozidel, přičemž šlo vždy výhradně o trolejbusy, jež jsou provozovány v Tallinnu. Jejich další budoucnost je ale kvůli nerozvážnému chování města více než nejistá.

Libor Hinčica

 

Podobné články