Solaris ohlásil facelift Urbina. Představí i nový model autobusu

Polský výrobce Solaris Bus & Coach chystá pro letošní rok novinku, jež by měl představit na veletrhu TRANSEXPO v polských Kielcích, který se bude konat od 23. do 25. 10. 2018. Jednat se bude o model označený jako Solaris Urbino 12 LE lite hybrid.

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid na propagační vizualizaci výrobce. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

O příchodu nového modelu s přídomkem „lite“ Solaris informoval již v dubnu 2018. Nyní však prozradil, že autobus, který bude představen na polském veletrhu, bude navíc vyhotoven i v „hybridním“ provedení. Autobus je navržen v maximálně úsporné variantně a měl by být – stejně jako například autobusy SOR řady CN/BN – usazen na pneumatikách s menším průměrem (19,5 palce). Odlehčená konstrukce má přispět k výraznému snížení spotřeby paliva. V hybridním provedení by podle mezinárodního testu SORT2 měla klesnout spotřeba pod 30 litrů na 100 km. Hmotnost autobusu by měla být pod 9 tunami, plně obsazený autobus má pak vážit zhruba 15 tun. Použit bude také malý motor Cummins ISBE6 o objemu pouhých 4,5 litrů a výkonem jen 156 kW.

Autobus výrobce označuje jako hybridní, avšak nepůjde o klasický sériový hybrid, ale o tzv. mild hybrid. Podobné řešení nabízí nově u svých autobusů například německý MAN. Energie vznikající při brzdění bude ukládaná do zásobníků, odkud bude používána pouze při rozjezdech jako podpora dieselového motoru, nicméně výkon elektromotoru má být pouze 11,5 kW.    

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid bude k dispozici pouze ve dvoudveřovém provedení (uspořádání 2-2-0) a nabídne max. obsaditelnost 85 pasažérů, z toho 41 sedících. Přední nápravu bude dodávat společnost ZF, zadní pak firma DANA, jež dodává nápravy i libchavskému SORu. V případě Solarisu však půjde o typ G150. Rozvor autobusu bude 5.900 mm, přední převis bude mít 2.550 mm, zadní 3.240 mm.

Nový model autobusu ovšem nebude jedinou novinkou od Solarisu. Firma se totiž rozhodla pozměnit částečně design svého Urbina, a to údajně s ohledem na vývoj na trhu a v automobilovém průmyslu. Dojde tak k poněkud paradoxní situaci, kdy se nová generace autobusu dočká faceliftu dříve, než výrobu zcela opustí výroba generace předešlé (tzv. třetí generace). Nový design by se měl na všech vozech uplatnit od ledna 2019. Osvětlení má být nyní pouze v LED provedení, namísto pěti svítilen budou na čele jenom tři. Řidiči má být z vozu zajištěn lepší výhled a tvar má lépe odpovídat aerodynamice. Nový tvar střešních plent má umožňovat jednoduší instalaci, údržbu i odvod vody ze střechy.

Libor Hinčica