Menu

Německé město Marburg chce zpět trolejbusy

Historický trolejbus HS 160 OSL-G na snímku sloužil původně v Trieru, po zrušení byl přestavěn na autobus, kterým zůstává dodnes (sběrače byly na vůz navráceny pouze v rámci opravy vozu do historického stavu, jsou však nefunkční a vozidlo nadále disponuje dieselovým motorem). Stejný typ trolejbusu byl v roce 1961 dodán také do Marburgu (ev. č. 9 a 10). K dalším dodávkám už ale kvůli zastavení výroby daného typu nedošlo. (zdroj: Wikipedia.org)
Historický trolejbus HS 160 OSL-G na snímku sloužil původně v Trieru, po zrušení byl přestavěn na autobus, kterým zůstává dodnes (sběrače byly na vůz navráceny pouze v rámci opravy vozu do historického stavu, jsou však nefunkční a vozidlo nadále disponuje dieselovým motorem). Stejný typ trolejbusu byl v roce 1961 dodán také do Marburgu (ev. č. 9 a 10). K dalším dodávkám už ale kvůli zastavení výroby daného typu nedošlo. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
07. 08. 2018 17:56
Redakce
1 minuta čtení

Město Marburg ležící ve spolkové zemi Hesensko by rádo do svých ulic vrátilo trolejbusy. Jako nejlepší řešení vzešly ze studie, kterou si nechalo město zadat a s níž by měla být veřejnost seznámena koncem srpna.

Historický trolejbus HS 160 OSL-G na snímku sloužil původně v Trieru, po zrušení byl přestavěn na autobus, kterým zůstává dodnes (sběrače byly na vůz navráceny pouze v rámci opravy vozu do historického stavu, jsou však nefunkční a vozidlo nadále disponuje dieselovým motorem). Stejný typ trolejbusu byl v roce 1961 dodán také do Marburgu (ev. č. 9 a 10). K dalším dodávkám už ale kvůli zastavení výroby daného typu nedošlo. (zdroj: Wikipedia.org)

Univerzitní město, v němž žije okolo 80.000 obyvatel, mělo v minulosti tramvajovou dopravu (v letech 1903–1951), kterou v roce 1951 nahradily trolejbusy. Síť byla tvořena pouze jedinou linkou o délce cca 4,1 km, nicméně zájem o cestování trolejbusy byl značný, neboť vozový park byl v roce 1961 rozšířen i o kloubové vozy. Původně chtělo město v nákupu dalších trolejbusů pokračovat, v roce 1968 ale došlo k zastavení provozu v souvislosti s výstavbou dálnice, jež byla protažena přímo středem města.

Městskou dopravu v Marburgu tak dnes zajištují pouze autobusy, to by se však mohlo v budoucnu změnit. Studie, kterou si nechalo město zadat, totiž navrhla trolejbusy jako vhodnou náhradu současných autobusových linek. V souladu s trendem by mělo jít o tzv. trolejbusy parciální, tedy vozy, které by část trasy absolvovaly pod trolejí a část na baterie. Trolejové vedení by mělo být vystavěno především v topograficky náročných úsecích. Na baterie by se naopak projíždělo tam, kde by byla výstavba vedení příliš komplikovaná, finančně neúnosná, anebo kde by mohlo docházet ke konfliktu s památkovou ochranou.

Náklady na výstavbu trolejbusového systému jsou odhadovány na 30 až 40 mil. €, 80 % by mohl zaplatit stát v rámci podpory elektrické dopravy. Město by tedy hradilo max. 8 mil €. Na rozdíl od klasických elektrobusů představují trolejbusy podle Marburgu ekonomicky i ekologicky udržitelné řešení. Vyzdvihována je především dlouhá životnost infrastruktury, kterou lze navíc používat i pro další účel (například nabíjení elektromobilů).

Libor Hinčica

Podobné články