České tramvaje do Athén nezamíří

Táhnoucí se kontrakt na nové tramvaje pro metropoli Řecka se dočkal rozuzlení. V soutěži, která počítala s dodáním 25 vozidel, se sešli tři uchazeči, mezi nimi i česká Škoda Transportation. Ta však vozidla do Athén nakonec nedodá.

 V současné době jsou v Athénách provozovány tramvaje Sirio od italského výrobce AnsaldoBreda. (zdroj: Wikipedia.org)

V současné době jsou v Athénách provozovány tramvaje Sirio od italského výrobce AnsaldoBreda. (zdroj: Wikipedia.org)

Škodovka i firma Hyundai Rotem se musely sklonit před konkurentem z Francie – společností Alstom, jejíž nabídka byla nakonec vybrána jako nejlepší. O nových tramvajích pro Athény se hovořilo více než pět let. První výběrové řízení z roku 2013 měl vyhrát španělský CAF, jeho vítězství ale napadli nespokojení uchazeči z řad poražených, konkrétně polský Solaris a česká Škoda Transportation. Město raději nechalo soutěž zrušit s tím, že ji vypíše znovu, nicméně ani tento postup se Škodovce nezamlouval, a tak se snažila zvrátit i toto rozhodnutí.

Nakonec však přece jen došlo k vypsání nové soutěže, a to na počátku roku 2017, načež následovalo (po odevzdání nabídek v květnu 2017) dlouhé vyhodnocování. To zkomplikovalo plány města na prodloužení tramvajové sítě (o 5,4 km), které bude muset město zvládnout se svou stávající flotilou italských vozů AnsaldoBreda Sirio, které byly dodány pro otevření provozu v roce 2004.

Původní hodnota kontraktu byla odhadována na 64,25 mil. €, konkurence však přiměla uchazeče své nabídky dostat pod tuto částku, takže Alstom dodá 25 tramvají o délce cca 36 m za zhruba 54 mil. € (1,38 mld. Kč), což v přepočtu znamená cca 55 mil. Kč za vůz, nicméně jde o velmi hrubý odhad, neboť v ceně je zahrnuto také nemalé množství vybraných náhradních dílů a zařízení potřebné pro údržbu vozidel.

První tramvaj by měla být dle smlouvy dodána již do 20 měsíců (koncem roku 2019), což je velmi krátká doba, nicméně výhodou pro Alstom je skutečnost, že se přihlásil se svým již odzkoušeným produktem v podobě modelu Citadis, takže se vyhne náročnému testování nového typu. Další čtyři vozy mají být dodány do 22 měsíců, 10 do 27 měsíců a posledních 10 do 32 měsíců (tedy na konci roku 2020).

Doplňme, že samotný podpis smlouvy se obešel s ohledem na tragické události v Řecku v souvislosti s rozsáhlými požáry bez jakýchkoli zvláštních ceremonií.  

Libor Hinčica