Tramvaje Alstom Citadis X05 vyjely do provozu v Nice

Na nové tramvajové lince číslo 2 ve francouzském městě Nice vyjely do provozu dne 30. 6. 2018 poprvé tramvaje Citadis X05 od Alstomu. Vozidla používají poprvé nabíjecí systém nazývaný jako SRS.

Alstom CItadis X05 pro Nice. (foto: Alstom)

Design tramvají Citadis X05 navrhlo studio Ora Ïto francouzského designéra Ita Morabita, který je podepsán například pod vybranými hodinkami značky Swatch, domácími spotřebiči Gorenje, anebo pod vybranými výrobky skupiny pivovarů Heineken. Vozidla byla prozatím dodána do australského Sydney, kde jsou však prozatím pouze testována, a poté právě do francouzského Nice, kde již svezly tramvaje řady X05 své první pasažéry.

Pohled do interiéru vozu Citadis X05. (foto: Alstom)

Tramvaje mají délku 44 m, využívají LED osvětlení a jsou charakteristické velkými prosklenými plochami, které zabírají zhruba 40 % bočnic. Díky novému uspořádání interiéru měla kapacita cestujících vzrůst oproti předešlé generaci o 10 %, široké dveře mají zajišťovat rychlejší výměnu cestujících (podle výrobce až o 20 %), ale co je pro provozovatele nejdůležitější – nová generace tramvají má mít výrazně nižší provozní a údržbové náklady, a to až o 20 %.  

Stanoviště řidiče nové tramvaje Citadis X05 pro Nice. (foto: Alstom)

V Nice byl poprvé použit nový systém umožňující jízdu tramvají na úsecích bez trolejového vedení. Tento systém Alstom označuje jako SRS, přičemž jeho nezbytnou součástí je tzv. Citadis Ecopack Energy Storage System, tedy zásobník elektrické energie na palubě každého z vozidel. Fakticky se jedná o superkondenzátory, kterými je každé vozidlo vybaveno a které se nabíjejí spodním přívodem proudu, ale nikoli během jízdy (jako je tomu u staršího alstomáckého systému APS), ale během stání na zastávkách, kdy se během cca 20 vteřin daří superkondenzátory nabít pro další jízdu (k další zastávce). Výhodou je pochopitelně absence trolejového vedení a také možnost používat toto zařízení pro nabíjení elektrobusů (za splnění nezbytných předpokladů, konkrétně vybavení speciálním spodním sběračem). Nevýhodou jsou vysoké vstupní a údržbové náklady a nezbytná investice do napájecích zařízení (fakticky malinkých měníren) na každé ze zastávek.

Nabíjecí systém SRS, díky kterému je celá trasa linky 2 bez trolejového vedení. (foto: Alstom)

Připomeňme, že řada tramvají Citadis (započteme-li všechny řady) patří mezi nejúspěšnější nízkopodlažní tramvaje na světě. Vyrobeno jich bylo již okolo 2.500 a nalézt je můžeme v 50 městech ve 20 zemích.

Nová tramvajová linka č. 2 v Nice má momentálně délku 7 km a spojuje konečné CADAM a Magnan. Jedná se pouze o část plánované linky, která by měla mít celkovou délku 11,3 km a která by měla napojit také oba letištní terminály (rozvětvením v západním sektoru) a také centrum města, kde mají vzniknout 4 podzemní stanice. První projekt tramvajové trati vznikl jako reakce na úspěch první linky již v roce 2007, poté byl ale několikrát přepracováván a výstavba posunována. Současný úsek linky číslo 2 měl být původně uveden do provozu již v roce 2017, později ale došlo k posunu na termín na konci června 2018.

Libor Hinčica