Trolejbusy Škoda 9 Tr v ukrajinských Černovicích

Ukrajinské město Černovice (ukrajinsky Černivci) je bývalým hlavním městem Bukoviny – oblasti, jež byla v minulosti součástí Habsburské monarchie a která je dnes rozdělena mezi Rumunsko a Ukrajinu. Při pohledu na architekturu historické části města je patrné, že vliv Habsburského mocnářství byl v oblasti opravdu značný. V Černovicích, které jsou dnes alespoň správním centrem Černovické oblasti (ta je nejmenší z 24 samosprávných oblastí Ukrajiny), dnes žije okolo 263.000 obyvatel a páteří veřejné dopravy je místní síť trolejbusových linek.

Trojice trolejbusů Škoda 9 Tr v ukrajinských Černovicích. (foto: Libor Hinčica)

Ještě donedávna (do roku 2017) bylo možné v pravidelném provozu vídat trolejbusy typu Škoda 9 Tr, které ale byly postupně vytlačeny novějšími vozidly, jež byly jako ojeté odkoupeny z různých českých a slovenských měst. Přehlídka vozidel z česko-slovenských provozů je zde opravdu pestrá – nalezneme zde například vozy z Ostravy, Plzně, Zlína, Košic, Bratislavy či Brna. Nás však v dnešním příspěvku budou zajímat jen vozy Škoda 9 Tr, které dopravce nadále používá pro služební účely a pro potřeby tzv. exkurzních jízd.

Trolejbusy začaly jezdit v Černovicích v roce 1939 (v té době bylo město ještě součástí Rumunska). První československé trolejbusy typu Škoda 9 Tr se objevily ve městě v roce 1966 a jejich dodávky pokračovaly až do roku 1979, přičemž bylo pořízeno i několik vozů, jež byly původně dodány pro provoz na Krymském poloostrově. Ve městě se tak prostřídalo okolo 200 těchto legendárních československých trolejbusů.

Krásně zrestaurovaný trolejbus Škoda 9 Tr ev. č. 208 je možné si pronajmout na zvláštní jízdu. Trolejbus zároveň plní roli historického vozidla. (foto: Libor Hinčica)

V současné době bychom nalezli ve městě ještě 5 trolejbusů Škoda 9 Tr ev. č. 190, 205, 206, 208 a 214. Všechny tyto trolejbusy byly vyrobeny mezi lety 1977–79. První tři jmenované slouží jako služební, nicméně vůz ev. č. 190 je již delší dobu neprovozní, podle sdělení dopravce se s ním ale nadále počítá a měl by projít opravou. Hlavní náplní práce služebních vozů je odtah trolejbusů se závadami, přičemž jeden z vozů je obvykle deponován ve vozovně, zatímco druhý je zpravidla možné nalézt na některé ze smyček místního trolejbusového provozu, kde má pohotovost. Díky takovému rozmístění služebních trolejbusů je možný poměrně rychlý operativní zásah v případě, že je nutné dopravit do vozovny některý z trolejbusů se závadou.

Další dva trolejbusy ev. č. 208 a 214 si nechal dopravce pro účely exkurzních jízd. Velkou pozornost upoutal v listopadu loňského roku především vůz ev. č. 208, který nechal dopravce v rámci svých možností zrestaurovat do provedení, které by mělo odpovídat stavu trolejbusů Škoda 9 Tr po zařazení do provozu. Vůz tedy plní současně úlohu historického vozidla.

Netradiční provedení trolejbusu Škoda 9 Tr s lepenými okny. (foto: Libor Hinčica)

Trolejbus ev. č. 214 slouží rovněž pro potřeby exkurzních jízd, avšak na rozdíl od vozu ev. č. 208 prošel před několika lety zajímavou modernizací, při nichž mj. obdržel lepená okna a další nové prvky výbavy. Vůz díky tomu představuje vlastně nejvyšší stupeň modernizace mechanické části trolejbusu typu Škoda 9 Tr na světě.

Oba exkurzní trolejbusy jsou často pronajímány především skupinami zahraničních turistů. Ty do města láká hlavně místní historická část a univerzitní komplex, který je zapsán na seznam Světového dědictví UNESCO. Není jistě bez zajímavosti, že hlavní budovy univerzity (původně rezidence bukovinských metropolitů) navrhl český stavitel (politik a vlastenec) Josef Hlávka. Černovice proto rozhodně stojí za návštěvu.

Libor Hinčica