Škodovka prozatím smlouvu na nové metro pro Varšavu nepodepíše

Společnost Škoda Transportation v konsorciu s firmou Škoda Vagónka uspěla v tendru na dodávku až 45 souprav metra (37 v základním kontraktu, 8 v rámci možné opce) pro polskou Varšavu. Celkem by měla dodat do polské metropole až 270 vagónů. Pro českou firmu se jedná o první úspěch na poli výroby nových souprav metra, pomineme-li aktivity firmy na ruském trhu. Smlouvu ale prozatím Škodovka s Varšavou podepsat nemůže. Proti výsledku tendru totiž byly vzneseny protesty.

Poslední nové soupravy metra pro Varšavu dodal Siemens. Jednalo se o jednotky Inspiro, s nimiž se snaží firma prosadit i v aktuálním tendru na až 45 vlaků. (foto: Siemens)

Škodovka v celkovém hodnocení bodů skončila na prvním místě, za ní se umístil Stadler, třetí příčka má patřit španělskému CAFu, čtvrtá konsorciu Siemensu a Newagu a poslední páté místo obsadil francouzsko-polský Alstom Konstal. Právě ten se cítí výsledky výběrového řízení poškozen nejvíce, a tak podal protest k národnímu odvolacímu senátu (Krajowa Izba Odwoławcza; KIO), který má posoudit, zda vyhodnocení nabídek proběhlo v souladu se stanovenými kritérii a zda nabídky společností Škoda a Stadler jsou reálné.

Alstom Konstal se cítí poškozen zejména v kritériu hodnocení spotřeby elektrické energie. V něm měl obdržet 0 bodů, což ale podle tvrzení společnosti není možné a dané kritérium – mající mimochodem velký vliv na závěrečné bodování – mělo mít výrazně vyšší hodnotu. Dokonce tak velkou, že by se Alstom Konstal posunul na třetí příčku celkového hodnocení. Mohlo by se zdát jedno, zda firma končí v poli poražených na třetím nebo pátém místě, v tomto případě to ale není tak docela pravda. Alstom Konstal totiž současně žádá, aby byly vyloučeny nabídky firem Škoda Transportation/Škoda Vagónka a Stadler, tedy prvních dvou účastníků. Pokud by odvolací senát stížnosti vyhověl, mohlo by se rázem z třetího místa stát sladké vítězství. A proč by měl národní odvolací senát nabídky Škodovky a Stadleru vyřadit? Podle tvrzení společnosti Alstom Konstal jsou nereálné parametry intervalů údržby u obou výrobců, které by – v případě, že se Alstom Konstal obeznámil s nabídkami obou firem dobře – znamenaly, že životnost například metra od Škodovky by měla být přes 90 let.  

Alstom Konstal ale není jediný, komu se výsledek výběrového řízení nelíbí. Proti vyhodnocení se odvolal také Siemens/Newag, který se přitom nemazlil ani s jedním ze svých konkurentů a rovnou napadl nabídky všech ostatních účastníků. V centru pozornosti jsou přitom opět hlavně údajně nerealistické parametry údržbových intervalů, kde Škodovka nabízí v rámci prvního stupně prohlídky zhruba třikrát a Stadler dvakrát delší dobu než ostatní výrobci. To ve výsledku znamená enormní životnost vozidel v řádech desítek let, což prý není možné s ohledem na fyzikální vlastnosti použitých materiálů. Mimoto se Siemensu nelíbí ani uváděné parametry spotřeby navrhovaných souprav (a to nejen od Škodovky a Stadleru, ale i Alstomu). Španělský CAF by pak rádo konsorcium Siemensu a Newagu vidělo mimo hodnocené nabídky, protože výrobce z Pyrenejského poloostrova údajně špatně uvedl intervaly údržby mezi jednotlivými stupni prohlídek. Výsledek? Podle německo-polského konsorcia by jako vítězná měla být připuštěna jediná nabídka – ta jejich.

Libor Hinčica