Menu

Dánsko čeká první prodloužení tramvají

Momentálně jezdí v Aarhusu denně jen 4 vozy Variobahn. To by se ale mělo brzy změnit. (foto: Libor Hinčica)
Momentálně jezdí v Aarhusu denně jen 4 vozy Variobahn. To by se ale mělo brzy změnit. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
18. 07. 2018 17:26
Redakce
1 minuta čtení

Dánské město Aarhus již netrpělivě vyhlíží zavedení provozu na historicky prvním novodobém prodloužení tramvajové tratě, který byla uvedena do provozu teprve 21. 12. 2017. Z celkem 26 vozidel, která byla pro provoz dodaná společností Stadler, využívá dnes dopravce aktivně denně pouze 5 (z toho 1 jako záložní na trati). Ještě letos by však mělo dojít k dvojímu prodloužení stávající městské tratě a vypravenost by měla stoupnout na 22 vozů.

Momentálně jezdí v Aarhusu denně jen 4 vozy Variobahn. To by se ale mělo brzy změnit. (foto: Libor Hinčica)

Tramvajová síť v Aarhusu bude sice využívána jen tramvajovými vozidly Stadler Variobahn a Stadler Tango (s napětím 750 V), fakticky ale půjde o provoz, který bychom mohli zařadit mezi regionální tramvaje. Současná linka číslo 2 má sice ryze městský charakter, mělo by ale dojít k jejímu prodloužení do města Odder. To bylo již od roku 1884 napojeno na Aarhus železnicí, došlo však k rozhodnutí železniční trať adaptovat pro tramvajový provoz, přičemž provoz měl být otevřen v prosinci 2017.

K tomu ale nedošlo, ačkoli trať byla fakticky dokončena a dopravce na ní již prováděl i vybrané zkoušky. Tyto zkoušky ale byly z rozhodnutí drážního úřadu v Dánsku zatrhnuty a znovu je bylo možno zahájit až po vydání všech povolení od pondělí 16. 7. 2018. Nyní se předpokládá, že úsek do Odder o délce cca 27 km bude předán do užívání cestujícím ještě během léta 2018 (zřejmě závěrem srpna).

Tramvaj je již od prosince opět koloritem Aarhusu. Úsek od nádraží kolem přístavu by měly využívat obě tramvajové linky. (foto: Libor Hinčica)

Do konce roku by se snad mělo podařit zprovoznit i všechny další chybějící úseky – prodloužení od nemocnice (v rámci městské tratě) a prodloužení do města Grenaa. Tím by celková délka sítě měla vzrůst již na cca 107 km, neboť úsek do města Grenaa má délku zhruba 69 km (rovněž se jedná částečně o adaptaci původní železniční tratě). Na trase linky 1 (Odder – Aarhus – Grenaa) by měly být provozovány vozy Stadler Tango (umožňující rychlost až 100 km/h), na trase linky 2 (Odder – Aarhus) pak především vozy Variobahn. Vozů Tango má dopravce k dispozici 12, tramvají Variobahn 14. Tramvajová trať linky číslo 1 bude svou délkou přes 90 km patrně nejdelší na světě (dosud drží tento primát belgická Kusttram s 68 km).

Libor Hinčica

Podobné články