Citaro v novém designu – jako elektrobus

Dne 10. 7. 2018 se konala slavnostní premiéra nového provedení autobusu Mercedes-Benz Citaro coby elektrobusu. Výrobce již předtím informoval o úspěšném prodeji nového typu autobusů vybraným zákazníkům (například Hamburku a Berlínu) a ukázal i první fotografie maskovaného vozidla, které ale, jak se nyní ukázalo, mělo s výslednou podobou elektrobusu málo společného.

Nový elektrobus s logem Mercedesu - eCitaro. Autobus převzal některé křivky z modelu Future Bus, který byl představen jako koncept před dvěma lety. (foto: EvoBus)

eCitaro – tak je nazýván nový elektrobus postavený na platformě slavného a známého Citara, které je ze strany výrobce prezentováno jako nejúspěšnější městský autobus všech dob. Na elektrobus od Mercedesu (resp. EvoBusu, potažmo skupiny Daimler Buses) se dlouho čekalo a zdálo se, že německému gigantovi v porovnání s konkurencí poněkud ujíždí vlak. Konkurence toho dokázala využít ve svůj prospěch, nicméně například polský Solaris na své dubnové prezentaci k elektromobilitě v Krakově férově uvedl, že je sice momentálně lídrem mezi výrobci elektrobusů v Evropě, nicméně z dlouhodobé perspektivy je nejdůležitější otázkou to, jak se podaří prosadit větším hráčům (zejména značkám EvoBus, MAN a Scania) na evropském trhu s elektrobusy, kteří doposud svůj elektrobus ještě nezačali sériově vyrábět. Teprve pak se ukáže reálná síla jednotlivých výrobců.

Nový eCitaro zlevé strany. (foto: EvoBus)

Mercedes-Benz se rozhodl, že sice použije jako platformu svého elektrobusu Citaro, to ale nechal zásadně upravit, a to především po designové stránce. Čtenářům, kteří jsou znalí problematiky produktů od Mercedesu, jistě neunikne, že nový design eCitara vychází z autobusu, který firma představila před dvěma lety jako tzv. Future Bus. Tento koncept ovšem měl zejména testovací a marketingovou úlohu a do výroby se nedostal, některé jeho prvky se ovšem uchytily právě na elektrickém Citaru (bavíme se však především o vnějším designu, nikoli interiérovém uspořádání).

Pohled do interiéru eCitara se nijak zásadně neliší od klasického Citara. (foto: EvoBus)

Jak už firma prozradila dříve, je elektrobus poháněn dvěma motory, které jsou součástí elektrické portálové nápravy ZF AVE 130. Max. výkon motorů je 2x 125 kW. Baterie jsou umístěny v boxech, z nichž každý má baterie, jež zvládnou uložit zhruba 25 kWh elektrické energie. Takových boxů může být na autobuse eCitaro až deset, přičemž celkové množství elektrické energie je poté 243 kWh. Pakliže je použita konfigurace s deseti boxy, je hmotnost prázdného elektrobusu 13.440 kg. Celkové přípustné zatížení autobusu je však až 19,5 tuny, takže elektrobus by měl být schopen i v tomto provedení pojmout až 88 pasažérů. Nabíjení elektrobusů se může provádět buďto v garážích systémem pomalého nabíjení, případně pomocí pantografu na střeše, takže bude možné přikročit i k rychlejšímu nabíjení.

Pohled zezadu a na střechu eCitara. (foto: EvoBus)

V současné době používá eCitaro baterie na NMC (nikl-mangan-kobalt), přičemž výrobce rovnou prozradil, že počítá s tím, že  za dva roky bude možné nabídnout řešení s novým typem těchto baterií, kde bude mít jeden modul nikoli 25 kWh elektrické energie, ale již 33 kWh. To znamená, že při deseti boxech půjde o cca 330 kWh, nikoli 243 kWh, jako je tomu dnes, což představuje významný rozdíl v dojezdu. Poté by se mělo na scéně objevit také článkové eCitaro G. Mimoto by měl EvoBus nabídnout také tzv. lithium-polymerové baterie.

Více se budeme novému eCitaru věnovat v tištěném vydání časopisu číslo 3/2018.

Libor Hinčica