Nový Mercedes-Benz Sprinter již existuje také jako minibus

Mercedes-Benz představil počátkem února 2018 novou verzi svého úspěšného užitkového vozu s obchodním jménem Sprinter. Ten začal být vyráběn již v roce 1995. Výroba tzv. první generace běžela až do roku 2006, poté nastoupila generace druhá, jež se dočkala v letech 2013 a 2014 několika vylepšení včetně faceliftu. V únoru pak byla představena v pořadí už třetí varianta.

Mercedes-Benz ukázal první fotografie nového minibusu Sprinter v prodloužené verzi. (foto: Mercedes-Benz Minibus GmbH)

Lehká užitková vozidla Sprinter se s oblibou využívají také pro přestavbu na minibusy. Tyto přestavby realizují nejrůznější lokální nástavbáři, u nás například opavská společnost KHMC, anebo Buzola Bus Design. Mimoto jsou však k dispozici minibusy, které vyrábí přímo Mercedes-Benz ve svém závodě v Dortmundu, přičemž minibusová divize má svou vlastní právní subjektivitu (jako Mercedes-Benz Minibus GmbH). Dortmundský závod byl nedávno (v roce 2016) významně rozšířen a modernizován.

Nový Sprinter byl v únoru 2018 představen jen jako užitkové vozidlo, počátkem června však uveřejnil Mercedes-Benz první fotografie odvozeného minibusu polepeného „ochrannými/maskovacími“ fóliemi. Podle očekávání tím výrobce oficiálně potvrdil, že nový Sprinter poslouží také pro stavbu zcela nové generace minibusů. Ty mají být momentálně testovány, a to zejména v okolí Dortmundu, kde se kompletují. Lze předpokládat, že výrobce si ponechá celou škálu vyráběných typů – od městské verze přes linkovou až po zájezdovou (turistickou). Fotografie odhalují provedení městské, přičemž sám výrobce poukazuje na to, že vozidlo na snímku je delší, než je pro dvounápravové provedení minibusů s trojcípou hvězdou ve znaku obvyklé. V současné době vyráběné modely přitom mají max. rozvor náprav 4.325 mm, přičemž stejná max. délka rozvoru byla uváděna i pro nový Sprinter (v provedení užitkového vozu).

Ještě jeden snímek s autobusem polepeným maskovacími fóliemi. (foto: Mercedes-Benz Minibus GmbH)

Nabízí se tedy otázka, zda výrobce nepřipravuje prodlouženou verzi podvozku pro minibus, který by mohl být náhradou nejdelšího (8.716 mm) městského modelu Sprinter 77, který se doposud vyznačoval třínápravovým provedením. Model Sprinter 77 nebyl nakonec tak populární, jak se očekávalo a řadu dopravců třínápravové řešení vozidla odrazovalo (zejména kvůli vyšším nákladům). Mercedes-Benz slibuje, že již brzy ke svým novým minibusům prozradí více.

Libor Hinčica