Další elektrobusy z Ostravy do Švédska prozatím nezamíří

Výběrové řízení na dodavatele 25 článkových elektrobusů pro švédské město Umeå má svého vítěze. Překvapivě se jím stala společnost VDL Bus & Coach z Nizozemska, nikoli lokální producent Hybricon, ačkoli právě jemu byly dávány největší šance.

Elektrobus HAW 18 LE má karoserii vyrobenou v Ostravě. (foto: Gunnar Bergluno; Hybricon)

Prohra Hybriconu znamená, že do Švédska nezamíří další vozy vyrobené v Ostravě. Výrobu kompletních karoserií totiž zajišťuje pro Hybricon ostravská společnost Ekova Electric, která do Švédska dodala jak vozy v sólo provedení, tak článkové. Všechny byly dokončeny (montáž elektrické výzbroje) v Hybriconu a uvedeny do provozu právě ve městě Umeå. Sólo vozy byly označovány jako model HAW 12 (dle řešení nízkopodlažní části následovala písmena LE nebo LF), a HAW 18 (opět LE/LF). Předpokládalo se, že domácí výrobce bude mít v dalším kontraktu na 25 vozidel, jehož součástí má být i dodání nabíjecí infrastruktury, poněkud výhodu, byť s dříve dodanými vozidly nepanovala ve všech směrech spokojenost (problémy způsobovaly především nápravy a elektromotory v nábojích kol). Soutěž byla vypsána v únoru 2018 a nabídky měly být pokládány do 12. 3. 2018.  

V květnu bylo oznámeno, že vítězem tendru se stala nizozemská společnost VDL Bus & Coach, která nabídla model Citea SLFA-180. Jednalo se pro ni o prozatím největší zakázku na elektrobusy ve Švédsku. Dodavatel vozidel bude zodpovědný také za jejich uvedení do provozu a dodávky nabíjecích stanic. Těch má vzniknout celkem 6 na konečných Tomtebo, Umedalen a Östra Ersboda a mají mít nabíjecí výkon až 450 kW. V noci se budou elektrobusy nabíjet tzv. pomalu (Overnight Charging) za využití 25 nabíjecích stanic, z nichž 24 má výkon 30 kW a jedna 50 kW. Vozidla mají jezdit na linkách MHD čísel 1 a 8. Provozovatelem bude dopravce Transdev Sverige. Elektrobusy budou vybaveny bateriemi o kapacitě elektrické energie 169 kWh a nabíjet se budou skrze pantograf na střeše. K dispozici má být celkem 48 míst k sezení, o počtu stojících cestujících zpráva výrobce mlčí.

Elektrobus Ekova Electron ve 12m verzi je na švédském trhu při vybavení elektrickým zařízením od Hybriconu označován jako model HAW 12 LF (případně LE). (foto: Hybricon)

Elektrobusy musí být pro provoz na severu Švédska přizpůsobeny, což znamená zejména silnější izolaci a zesílené topení v interiéru. Mimoto nebude chybět klimatizace salónu cestujících, či USB zásuvky.

Pro Hybricon znamená prohra citelný zásah. Ztráta na domácím hřišti byla téměř nemyslitelná a první reakcí výrobce na vítězství značky VDL bylo deklarování zájmu prověřit, zda se proti výsledku tendru neodvolat. Koncem května však Hybricon oznámil, že nenalezl důvody k odvolání, a tak o zakázku definitivně přišel. Společnost věří, že by mohla být na trhu ve Švédsku významným hráčem a že by mohla mít výhledově na trhu větší podíl než Volvo nebo čínské BYD. Zatím je ale její situace poněkud komplikovaná. V listopadu 2017 dokonce město Umeå výrobci nezvykle půjčilo 12 mil. švédských korun (cca 30 mil. Kč), které má výrobce s tržním úrokem splatit do 1. 4. 2021. Peníze přitom nejsou investicí, ale jen provozní půjčkou. O další 4 mil. švédských korun (cca 10 mil. Kč) byli požádáni vlastníci Hybriconu (společnost Remod Invest AB). Po prohraném tendru nyní nemá společnost žádné zakázky na nová vozidla.

Libor Hinčica