Iveco Bus předalo 500. autobus Crealis

Během výstavy Evropského týdne mobility, která se konala 12. až 14. června v Paříži na výstavišti Porte de Versailles, předala společnost Iveco Bus zástupcům dopravní sítě TADAO oficiálně klíče od jednoho ze svých 41 hybridních 18metrových autobusů určených pro systém Bus Rapid Transit. Jde o 500. vůz Crealis vyrobený v závodě Annonay ve francouzském departementu Ardèche.

Symbolické předání 500. vyrobeného autobusu Crealis. (foto: Iveco Bus)

Sylvain Blaise, viceprezident společnosti IVECO, odpovědný za značku Iveco Bus, oficiálně předal zástupcům dopravní sítě TADAO na výstavě Evropského týdne mobility klíče od 500. vyrobeného autobusu Crealis. Tyto vozy budou nasazeny do provozu mezi největšími městy dřívější francouzské těžební oblasti (Lens, Liévin, Béthune, Hénin-Beaumont, Carvin a Bruay-La-Buissière). Jejich využití podstatně zlepší veřejnou dopravu v regionu s vysokou úrovní služeb a silným zapojením veřejnosti.

Všech 41 hybridních 18metrových autobusů pro dopravní síť TADAO pojme velký počet cestujících (až 157) a vynikne moderním projasněným interiérem díky velkým oknům a LED osvětlení. Cestující si tak mají užívat výjimečného komfortu. Design Crealisu se nyní dle slov výrobce pyšní dynamickým vzhledem a špičkovým interiérem, který má vyjadřovat pozitivní obraz městských oblastí. Kloubový autobus nese na sobě oblíbené symboly zdejšího obyvatelstva, které jsou na tomto typu vozu znázorněny poprvé. Začlenění 41 vozů Crealis pro systém Bus Rapid Transit (BRT) je dalším krokem v rozvoji této dopravní sítě, její image a vizuální identity.

Původní provedení modelu Crealis vycházející z autobusu Citelis bylo vyráběno v letech 2008 až 2014. Prototyp byl představen v roce 2007. (zdroj: Wikipedia.org)

"Hybridní autobusy jsou důkazem našeho přesvědčení o nutnosti energetické transformace a hospodárného provozu. V současnosti představují z hlediska našich nároků tu nejlepší volbu: díky jedinečnému designu a výjimečnému komfortu skvěle vyjadřují image našeho regionu,” uvedl pan Sirop, výkonný ředitel dopravního podniku Artois-Gohelle SMT.

Vystavený vůz, stejně jako zbytek dodaného vozového parku, pomůže místnímu obyvatelstvu zlepšit kvalitu ovzduší. Volba hybridní technologie Artois-Gohelle SMT pro dopravní síť TADAO je dalším krokem směrem k elektromobilitě. Hybridní verze Crealis byla projektována za účelem maximálního snížení znečišťujících emisí a spotřeby paliva s cílem zajistit čistší mobilitu. Vůz je vybaven elektromotorem v kombinaci s motorem splňujícím normu Euro VI a sadou lithium-iontových akumulátorů nejnovější generace. Řídicí systém pohonné soustavy optimalizuje spotřebu paliva a úroveň emisí a ukládá kinetickou energii vznikající při brzdění.

Varianta Crealis Neo se zaoblenými křivkami. Na snímku je provedení trolejbusů v italské Boloni. Elektrickou výzbroj dodala vozidlu Škoda Electric. (zdroj: Wikipedia.org)

Systém "Start & Go" umožňuje vozu dojezd i rozjezd v plně elektrickém režimu, což znamená nulové emise na autobusových zastávkách a u semaforů. Spotřeba paliva má být dle výrobce snížena až o 30 % a emise CO2 lze v porovnání s dieselovými autobusy zredukovat rovněž až o 30%, což má odpovídat 35 tunám CO2 – tedy hmotnosti dvou prázdných autobusů –, o něž je do ovzduší každoročně vypouštěno méně emisí. Jde o významný příspěvek z hlediska ekonomické a ekologické trvalé udržitelnosti.

Motor  Tector 7 o výkonu 320 HP, kompatibilní s biodieselovým palivem HVO, umožňuje vyšší výkon, přičemž snižuje uhlíkové emise až o 90 % v porovnání s tradičním dieselovým motorem. 

"Moc nás těší, že si Artois-Gohelle SMT vybral právě nás, a tím potvrdil, že jsme špičkou na poli energetické transformace a vyšší mobility. Je to pocta francouzskému know-how,” uvedl Sylvain Blaise, viceprezident IVECO odpovědný za značku IVECO BUS.

Současné provedení Crealisu od Iveca. (zdroj: Wikipedia.org)

Typová řada Crealis byla představena poprvé v roce 2007, výroba začala o rok později. Původně byly autobusy stavěny na platformě modelu Citelis, přičemž vznikly dvě verze v různém designovém provedení – výchozí Crealis a zaoblenější Crealis Neo. Obě se vyráběly až do roku 2014, kdy Iveco opustilo platformu Citelisu a na trh vstoupil model Urbanway. Právě na jeho základě jsou stavěny současné vozy Crealis, které kombinují jednotnou designovou řeč autobusů Iveco s prvky dříve vyráběného modelu Crealis Neo (zaoblenější tvary).

TZ Iveco Bus s úpravami redakce