Parciální trolejbusy do Lublinu dodá opět Ursus

Polská společnost Ursus Bus opět uspěla na domácím hřišti a dodá nové parciální trolejbusy do města, v němž má svůj výrobní závod. V tendru na 10 vozů o délce 12 m, které budou schopny ujet na jedno nabití min. vzdálenost 10 km, porazil Ursus společnost Solaris Bus & Coach.

Prototyp trolejbusu výrobce AMZ během zkoušek v Ostravě. Téměř identicky by měly vypadat nové trolejbusy Ursus City Smile 12T pro Lublin. (foto: Libor Hinčica)

Stejný výsledek měl i loňský tendr na nové článkové trolejbusy, z nichž první dodal Ursus Bus v květnu 2018, avšak se zpožděním oproti původně plánovanému harmonogramu (nakonec však došlo k posunu termínu až na 21. 6. 2018). Šlo o první kloubový trolejbus, který Ursus, jenž vyrábí vozidla na základě dokumentace odkoupené od podniku AMZ Kutno, postavil. Nyní se firma pustí do produkce parciálních 12m vozů.

Zatímco v zakázce na článkové vozy se podařilo oproti původním předpokladům značně ušetřit, v případě 12m vozů s bateriemi bylo naopak zapotřebí původní budget na nákup trolejbusů navýšit, protože ani nabídka Solarisu, ani nabídka Ursusu se nevešly do původně stanoveného rozpočtu (18,45 mil. zlotých, tj. zhruba 110,7 mil. Kč). Nakonec město rozhodlo, že prostředky v rozpočtu na nová vozidla navýší, čímž mohlo dojít k uzavření tendru

Z něj vítězně vzešel Ursus Bus, který nabídl desítku vozidel za 21,734 mil. zlotých (cca 130 mil. Kč), zatímco Solaris chtěl 23,370 mil. zlotých (cca 140 mil. Kč). Cena ale nebyla jediným rozhodovacím kritériem a v celkovém hodnocení měla váhu jen 60 %. Dalších 25 % mohli uchazeči získat za záruční podmínky, 10 % za technická kritéria a 5 % bylo rozděleno mezi kritérium ekologie (myšlena byla spotřeba elektrické energie s váhou 3 %) a komfortu (2 % za počet míst přístupných z nízké podlahy).

V konečném hodnocení získal Ursus Bus 98,29 bodů ze 100, zatímco Solaris měl jen 90,42 bodů. Ursus měl porazit známějšího konkurenta z Bolechowa prakticky ve všech parametrech, s výjimkou průměrné spotřeby (ekologické kritérium). 

Nové trolejbusy, jež budou například vybaveny klimatizací, systémem počítání cestujících, kamerovým systémem a budou 100% nízkopodlažní, by měly být dodány do 2. září 2019.

Libor Hinčica