Nové metro pro Londýn dodá Siemens

Underground – systém londýnského metra – se dočká nových souprav metra, které dodá německý Siemens. Ten uspěl v táhnoucím se kontraktu, jenž předpokládá dodání 94 jednotek, a to v hodnotě 1,5 miliardy liber, tedy zhruba 44,1 mld. Kč.

Netradiční návrh jednotky metra Inspiro v provedení pro Londýn z roku 2013. Skutečná podoba vozů nebude tak odvážná. (zdroj: Siemens)

Výběrové řízení na nové soupravy, jež by měly sloužit na trase Piccadilly Line, která je třetí nejvytíženější trasou londýnského metra, bylo vypsáno v roce 2016, přičemž byli osloveni výrobci Alstom, Bombardier, CAF, Hitachi a Siemens. Nabídky ale předložili jen někteří z výše jmenovaných, a sice Alstom, konsorcium Bombardieru a Hitachi a Siemens. Právě německá firma se měla stát vítězem, nicméně na finální podpis smlouvy se ještě s ohledem na zákonné důvody (odvolací lhůtu) čeká.

Pohled do interiéru navržené soupravy maloprofilového metra v Londýně z roku 2013. Finální provedení by mělo mít design s křivkami více podobnými konvenčnímu řešení Inspira. (zdroj: Siemens)

Dodávky nových souprav začnou v roce 2023, přičemž montáž bude zajišťovat nový závod Siemensu, jenž vznikne přímo v Anglii v hrabství East Riding of Yorkshire ve městě Goole. Práci by zde mělo najít okolo 700 pracovníků, dalších 1.700 nepřímých pracovních míst má vzniknout v rámci celého dodavatelského řetězce.

Ještě jeden pohled na představu Siemensu o možné podobě souprav metra pro Londýn z roku 2013. Takto odvážné by však nové vozy pro Londýn být neměly. (zdroj: Siemens)

Nové jednotky metro mají být klimatizovány a budou vycházet z rodiny metra Inspiro. Jednotky budou plně průchozí. Na trase Piccadilly Line, jejíž první část byla do provozu uvedena již v roce 1906 a která patří mezi trasy metra stavěné ještě s malým průměrem tunelů, z čehož vychází i nezvyklý tvar jednotek metra, které se musí přizpůsobovat co nejvíce parametrům tunelů, jezdí v současné době starší jednotky označované jaké typ „1973 Stock“. Oproti těmto šestivozovým soupravám, jež byly dodávány v 1975–77 a kterých bychom na lince Piccadilly Line napočítali celkem 86, mají být nové jednotky od Siemensu o 6 metrů delší. Nových souprav bylo objednáno záměrně více, neboť dopravce by rád do konce roku 2026 zkrátil interval ve špičce nasazením 27 vlaků za hodinu namísto stávajících 24. Výhledově by pak mělo být možné zkrátit interval doplněním dalších až 6 vlaků (na 33 souprav ve špičce), to ale záleží na úpravě zabezpečovacího zařízení.

Jednotka "1973 Stock" na trase Piccadilly Line. (foto: Juniper007, zdroj: Wikipedia.org)

Úspěch Siemensu v Londýně nemusí zůstat ojedinělý. Londýn totiž plánuje investovat do maloprofilového metra další prostředky a zvýšit kapacitu na těchto tratích až o 36 % (v důsledku použití kapacitnějších souprav, zahuštění intervalu a instalaci nového zabezpečovacího zařízení). Postupně by se tak měly dostat nové jednotky kromě Piccadilly Line také na trasy Central Line (zde se počítá zhruba se stovkou souprav), Bakerloo Line (40 souprav) a Waterloo & City Line (10 souprav pro doplnění stávající flotily).

Libor Hinčica