Bombardier dodá do Bruselu až 175 tramvají

Společnost Bombradier si spravila chuť na belgickém trhu. Po prohraném tendru na 146 nových tramvají pro dopravce De Lijn, který provozuje tramvajovou dopravu ve městech Gent, Antverpy a na populární Kusttram na pobřeží moře, uzavřel Bombardier rámcovou smlouvu na dodávku až 175 tramvají pro belgické hlavní město.

Bombardier dodal v letech 2005-15 do Bruselu 220 tramvají Flexity Outlook. (foto: Libor Hinčica)

Hodnota celého kontaktu je 480 mil. €, tedy takřka 13 mld. Kč. Bruselský DP (STIB) vybral Bombardier coby dodavatele vozidel už 5. 2. 2018, smlouvu však podepsal po uplynutí všech lhůt na případné protesty až 24. 4. 2018. Předpokládá se, že od března 2020 budou zahájeny dodávky 49 pětičlánkových tramvají o délce 32 m a 11 sedmičlánkových o délce 43 m. Za tyto tramvaje by měl dopravce dát 169 mil. € (včetně vybraných náhradních dílů a trenažeru pro řidiče). Bombardier má být rovněž zodpovědný za údržbu vozidel. Zbylé tramvaje si může STIB doobjednávat v rámci potřeby v rámci opce.

Tramvaje z rodiny Flexity budou 100% nízkopodlažní a vybaveny podvozky Flexx Urban 3000. jejich kompletace proběhne částečně přímo v Belgii. Osvětlení má být v provedení LED, ve výbavě nebude chybět klimatizace salónu cestujících, kamerový systém, anebo senzory detekující chodce a vozidla v blízkosti tramvaje.

Tramvaje od Bombardieru nebudou v ulicích Bruselu novinkou. Už v letech 2005–15 si dopravce STIB pořídil od Bombardieru celkem 220 tramvají, z toho 150 pětičlánkových a 70 sedmičlánkových. Mimoto má dopravce k dispozici 51 tříčlánkových tramvají řady T2000, které se uchytily pouze v Bruselu (vyrobeny byly v letech 1993–95, jedná se o vozidla o délce 22,8 m), a poté starší vozidla koncepce PCC série T7700 (64 kusů, dvoučlánková verze o délce 20 m) a série T7900 (61 kusů; tříčlánková varianta o délce 27 m). Nové tramvaje od Bombardieru by měly velkou část starších vozů PCC nahradit, zároveň ale mají sloužit také pro navýšení počtu tramvají, neboť Brusel se potýká s růstem cestujících ve veřejné dopravě.

Libor Hinčica