Menu

V Turecku se rodí nový trolejbusový provoz

Na snímku z poloviny března 2018 vidíme nově stavěnou trolejbusovou trať, tedy jen jednu stopu, která muzejní čtvrť obkrouží. Povšimněte si, že trolejbusové sloupy jsou značně štíhlé a nepůsobí tedy o nic hůře než lampy veřejného osvětlení. (foto: Ajans Urfa)
Na snímku z poloviny března 2018 vidíme nově stavěnou trolejbusovou trať, tedy jen jednu stopu, která muzejní čtvrť obkrouží. Povšimněte si, že trolejbusové sloupy jsou značně štíhlé a nepůsobí tedy o nic hůře než lampy veřejného osvětlení. (foto: Ajans Urfa)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 05. 2018 18:31
Redakce
2 minuty čtení

I rok 2018 by se měl dočkat alespoň jednoho nového trolejbusového provozu. V tureckém městě Şanlıurfa (také nazývaném Urfa), které leží na jihovýchodě Turecka nedaleko syrských hranic a má více než půl milionu obyvatel, totiž momentálně trolejbusovou infrastrukturu budují a zatím jde vše jako po másle. Nová trať spojí muzejní čtvrť s centrem města. Její délka bude zhruba 8 km, dráty ovšem budou nainstalovány jen na okrajových úsecích o celkové délce 4,8 km. 

Na snímku z poloviny března 2018 vidíme nově stavěnou trolejbusovou trať, tedy jen jednu stopu, která muzejní čtvrť obkrouží. Povšimněte si, že trolejbusové sloupy jsou značně štíhlé a nepůsobí tedy o nic hůře než lampy veřejného osvětlení. (foto: Ajans Urfa)

Přípravné stavební práce byly spuštěny loni na podzim, letos se už reálně buduje. Zavedení trolejbusů představuje pro město významnou událost, jedná se totiž o historicky první elektrickou dopravu ve městě, jejíž příchod bude znamenat i zlepšení veřejného prostoru, neboť dojde ke zřízení moderních zastávek a úpravě komunikací a zeleně. Město si již loni objednalo u tureckého výrobce Bozankaya 10 tříčlánkových vozidel, která dojdou do Şanlıurfy letos. Jejich výroba bude zahájena do začátku léta. Jak vyplývá z předchozího, vozidla nebudou klasickými trolejbusy, nýbrž trolejbusy parciálními, díky čemuž nebude nutné zřizovat v centru města sloupy trolejového vedení a na konečných pro změnu nebude nutné vozidla kvůli nabíjení dlouho odstavovat, protože se nabijí během jízdy pod trolejí.

Výrobce Bozankaya, kterého naše redakce dnes navštívila a kterému se budeme obšírněji věnovat v některém z letošních čísel, uvedl, že na rozdíl od některých jiných tureckých měst, která sází na elektrobusy, trvali místní politici na trolejbusu.  

 „Zvolili jsme tento systém, protože je nejpohodlnější, správný, hospodárný, proveditelný, příjemný, ohleduplný k životnímu prostřední a nepoškozuje historický kolorit města, přičemž převeze najednou 270 osob,“ prohlásil nedávno pochvalně na adresu nového dopravního prostředku Başkan Çiftçi, čelní představitel tamní metropolitní oblasti, podle kterého se do historického jádra žádný jiný systém nehodí. Şanlıurfa se inspirovala v Malatyi, kde se staly trolejbusy nosným systémem tamní MHD. Nový systém, zvaný stejně jako v Malatyi „Trambüs“, bude opatřen moderním dispečinkem a vozovnou; monitoring provozu zajistí 52 videokamer, řízení provozu i energie bude kontrolováno počítačově. Trolejbusy budou vypadat jinak než ty v Malatyi a jejich vzhled bude odvozen od poslední generace elektrobusů ankarského výrobce.    

Trolejbusová síť s vyznačením zastávek (nahoře) a nezatrolejovaného úseku (vlevo modře). (zdroj: Şanlıurfa Büyükşehir)

Trolejbusy i jinam?

Není vyloučeno, že se v budoucnu systém ve městě rozšíří, stane-li se úspěšným, nicméně už dnes se tamní političtí představitelé unisono shodli na užitečnosti projektu, ostatně na prezentaci nového systému se podařilo zcela zaplnit zasedací sál radnice. Zdá se však, že by trolejbusy mohli zavádět i jinde v Turecku. Město Van, které leží na východě Turecka na východním břehu stejnojmenného velkého jezera, má 370 tisíc obyvatel (metropolitní oblast má skoro půl milionu obyvatel, nicméně neoficiální odhady obě čísla nadsazují o zhruba sto tisíc) a také zjišťovalo, jaký moderní a kapacitní dopravní prostředek by si pořídilo. Delegace zástupců Vanu se proto v prosinci 2017 přijela podívat do Malatyi a uznala, že by Trambüs mohl být, alespoň pro nejbližší léta, vhodným řešením, neboť kolejová doprava je a ještě nějakou dobu bude pro Van příliš velkým soustem. Již zmiňovaný Başkan Çiftçi nedávno uvedl, že i některá další turecká města po trolejbusech pokukují. Nicméně tyto zprávy se objevily již dříve. Například v Istanbulu jezdí na BRT koridoru o délce 50 km autobusy, které denně v průměru spotřebovávají, dle zprávy z roku 2016, 95 tun paliva. Roku 2013 se zvažovala konverze tohoto koridoru na trolejbusový, pak se ale zůstalo u fosilních paliv.

Město Van leží nedaleko íránských hranic a z dopravního hlediska nic zajímavého, snad až na železniční trajekt přes stejnojmenné jezero, nenabízí. Dočká se jednou i tato magistrála směřující do centra trolejbusů? (foto: Vít Hinčica) Istanbulská BRT linka by byla na elektrickou trakci zralá, nicméně dráty už asi nezvítězí. (foto: Vít Hinčica)

Text: Vít Hinčica 

Podobné články