Menu

Plány na novou tramvajovou trať v metropoli Aix-Marseille-Provence

Marseillské tramvaje mají neotřelý design, jak ukazuje například tento snímek z 18. 5. 2018. (foto: Vít Hinčica)
Marseillské tramvaje mají neotřelý design, jak ukazuje například tento snímek z 18. 5. 2018. (foto: Vít Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 05. 2018 16:50
Redakce
1 minuta čtení

Metropole Air-Marseille-Provence (métropole d’Aix-Marseille-Provence) vznikla roku 2016 sloučením šesti interkomunalit, což jsou administrativní jednotky slučující několik obcí dohromady, které na interkomunality převádějí některé své pravomoci. Záměrem vytvoření metropole Air-Marseille-Provence bylo ukončit administrativní fragmentaci rychle se rozvíjející regionální oblasti. A právě nově vzniklá metropole střádá plány na to, jak nejlépe jednotlivé interkomunality propojit. 

Marseillské tramvaje mají neotřelý design, jak ukazuje například tento snímek z 18. 5. 2018. (foto: Vít Hinčica) Plánek tramvajové sítě v Aubagne. Stavět by se mělo od zastávky Piscine směrem na západ k Marseille. (zdroj: Wikipedia.org) 

Nejprve se objevil záměr realizovat projekt nazvaný „ValTram“, což měla být vlakotramvaj, která by využila těleso roku 2002 zrušené regionální trati z Aubagne do La Barque. Aubagne je město ležící východně od Marseille a má od roku 2014 vlastní tramvajovou dopravu v podobě jedné linky o délce 2,8 km (viz ČsD 5/2015). Obec La Barque leží asi 30 km severně od Aubagne. Navrhovaná vlakotramvaj nicméně měla končit v polovině zrušené železniční trati, a sice v obci Bouilladisse. Na vlakotramvaj mělo být nasazeno 7 souprav, které by jezdily od 6 do 21 hodin a které by při průměrné rychlosti 50 km/h (maximální rychlost měla být 70 km/h) zvládaly urazit vzdálenost mezi koncovými body za 25 minut. Nicméně projekt na rehabilitaci a přestavbu železničního díla se ukázal jako drahý (skoro 4 mld. Kč) i technicky náročný, a tak letos přišli politici s tím, že by se stavělo na západ směrem k Marseille. 

V tomto směru již byla plánována aubagnská tramvajová linka č. 2, její příprava a realizace však byly spolu s přípravou a realizací prodloužení první aubagnské tramvajové linky zastaveny vedením tamní radnice, které se zformovalo po městských volbách roku 2014. Nicméně jak již bylo řečeno v úvodu článku, roku 2016 vznikla ona metropole a ta by měla 26. června 2018 začít na odborné úrovni projednávat čtyři významné dopravní projekty, mezi kterými figuruje i zřízení tramvajové linky mezi Aubagne a východní marseillskou čtvrtí Barasse, což je mimochodem o něco dále, než byla navrhována konečná aubagnské tramvajové linky č. 2. A jelikož má ve výhledu ke čtvrti Barasse mířit z opačné strany i prodloužení marseillské tramvajové linky č. 1, oficiálně plánované do sousední čtvrti La Valentine, není od věci očekávat, že se marseillská i aubagnská síť jednou propojí buďto přestupním terminálem, nebo se propojí rovnou fyzicky. Nicméně tento vývoj se nedá před rokem 2030 zřejmě očekávat a je pravděpodobnější, že se do té doby podaří z právě zmíněných čtyř dopravních projektů prosadit jiné, které sledují propojení Marseille, Aubagne a okolních obcí prostřednictvím expresních autobusových linek, s případným vytvářením BRT úseků.

Text: Vít Hinčica

Podobné články