Berlín vymění autobusovou flotilu. Až 950 vozů dodá Mercedes

Obrovskou zakázku na nové autobusy získal německý EvoBus (sdružující značky Mercedes-Benz a Setra). V hlavním městě Německa uspěl v tendru na dodávku až 950 autobusů. Ty by měly nahradit nemalou část flotily berlínského DP (BVG), který provozuje okolo 1.400 autobusů.

12m vozů Citaro může do Berlína zamířit v nejbližších letech až 300. Článkových má být ještě více. (foto: EvoBus)

Mercedes-Benz uspěl v Berlíně se svým modelem Citaro. V Německu se jedná o největší jednorázovou zakázku na tento model autobusu v historii, který je považován za nejprodávanější autobus v západní Evropě. Současně jde o největší jednorázový kontrakt na nové autobusy v Berlíně. Jeho hodnota by měla být zhruba 350 mil. € (9,5 mld. Kč).

Rámcová smlouva předpokládá dodání až 600 článkových vozů a 350 sólo autobusů, nicméně neexistuje podmínka, kolik autobusů musí BVG pořídit, a tak mohou být skutečné počty nižší. Vozidla budou všechna s dieselovým pohonem dle aktuálních standardů. Dodávky by měly být zahájeny od počátku roku 2019.

Skutečný počet odebraných vozidel má být závislý na tom, jak bude pokračovat vývoj elektrobusů. Berlín by se rád cestou elektrické silniční dopravy vydal, uvědomuje si ale, jaké nedostatky v současné době elektrobusy mají a jak nízká je jejich ekonomická (a de facto i ekologická) udržitelnost. Nechává si proto pootevřené dveře na to, aby mohl na elektrobusy přesedlat, zároveň si ale velké naděje s ohledem na současný reálný vývoj nedělá a opatrně upozorňuje na to, že dříve vyřčený politický cíl na pořizování čistě elektrických vozidel od roku 2020 pravděpodobně nebude možné splnit.

Klubových vozů Citaro G může Berlín převzít až 600. (foto: EvoBus)

BVG provozuje celkem 1.400 autobusů, kterými ročně přepraví 441 mil. cestujících. Nová vozidla by měla nahradit většinu doposud používaných článkových autobusů a sólo vozů. Naopak zachováno má být nadále 415 patrových vozů, nicméně i ty by měly být v dohledné době nahrazeny, protože dopravce připravuje výběrové řízení na jejich náhradu. Počítá přitom – i přes nepříznivý vývoj na trhu městských patrových autobusů v Evropě –, že bude poptávat opět patrové autobusy.

Libor Hinčica