Italská Brescia plánuje návrat tramvají

Město Brescia v Lombardii touží po návratu tramvají do svých ulic. Dne 29. 3. 2018 podepsali zástupci města, dopravce a italských státních železnic FS dohodu o spolupráci, která by měla být důležitým krokem k realizaci ambiciózního projektu.

Tramvaje městské sítě v Brescii na dobové kolorované pohlednici.  (zdroj: Wikipedia.org)

Přestože má město jen cca 196.000 obyvatel, tvoří páteřní dopravní prostředek ve městě automatické metro. To bylo do provozu uvedeno teprve v roce 2013 a má jedinou trasu o délce 13,5 km se 17 stanicemi, která se má dočkat dalšího prodloužení. Dopravu zajišťují třívozové jednotky o délce 39 m, které dodala společnost AnsaldoBreda (jedná se o téměř identický model, jaký je možné vidět v ulicích dánské Kodaně). Otevření metra se odrazilo na výrazném nárůstu počtu cestujících ve veřejné dopravě. Za pět let jich v MHD přibylo 31 %. Zvažovalo se, že by současná trasa mohla být doplněna ještě o další linku, která by se s tou existující křižovala. Nakonec se ale zrodil jiný plán, a sice zavedení tramvají. Ty měly původně druhou zvažovanou trasu zastoupit, posléze ale vykrystalizovala úplně jiná podoba tramvajové sítě, jež by měla být tvořena dvěma linkami. Jedna by měla být vedena v relaci severozápad-jihozápad (Pendolina – sportovní centrum Pala Eib), druhá ze západu na východ (Via Vallecamonica – Viale Bornata).

Jednotka metra o délce 39 m dodaná společností AnsaldoBreda. (zdroj: Wikipedia) 

Už v listopadu 2017 byla podepsána dohoda s investiční bankou CDP ve věci kooperace na vybudování městské tramvajové sítě a ředitel italských železnic FS Renato Mazzoncini v lednu 2018 prohlásil, že dráhy se budou finančně na stavbě podílet. Dohoda z konce března 2018 tento záměr potvrdila. Důvod spojení s italskými železnicemi přitom spočívá ve snaze města na budování tramvajových tratí co nejvíce ušetřit, resp. získat na její stavbu co největší státní podporu. Do konce října 2018 má být připravena studie proveditelnosti, která následně poputuje na italské ministerstvo dopravy, které připravilo balík peněz pro spolufinancování nových projektů veřejné dopravy v Itálii. 1. 3. 2018 byly přesně stanoveny podmínky, za nichž bude možné na tyto dotace dosáhnout. Pokud by se podařilo projekt protlačit mezi ty, na něž stát poskytne dotaci, mohly by státní peníze pokrýt až 50 % všech nákladů. Zbytých 50 % by pak mohl připutovat z peněz na financování rozvoje železniční sítě (tedy skrze italské dráhy FS opět z prostředků státu).  

Síť meziměstských tramvají vycházejících z Brescie na plánku dokumentující stav z roku 1933 (před začátkem rušení sítě). (zdroj: Wikipedia.org)

Podle nejoptimističtějších prognóz by se mohly tramvaje rozjet ulicemi Brescie už v roce 2023, reálně však půjdou práce v případě schválení zřejmě pomaleji. Připomeňme, že v Brescii tramvaje v minulosti již jezdily, a to ne ledajaké. Z města vybíhalo hned několik meziměstských tratí (6 základních, které se dále větvily). Na tyto tratě navazovaly i další systémy v oblasti provozované soukromými společnostmi. Původně byl na těchto meziměstských tramvajových tratích o rozchodu 1.445 mm parní pohon, později přišla ke slovu elektřina. S rušením meziměstských tramvají se začalo ve 30. letech, poslední z úseků byl zrušen v létě 1954. Mimoto existovala ve městě i typická městská síť, jež byla v provozu v letech 1882-1949.

Libor Hinčica