Trolejbusy Škoda 14 Tr jsou minulostí už i v Plzni

Po Ostravě dojezdily letos trolejbusy Škoda 14 Tr také v Plzni. Ta se tak stává dalším městem, v němž je provoz zajišťován výhradně nízkopodlažními trolejbusy. Posledním dnem pravidelného provozu byl 29. březen 2018, o několik dní později pak připravily Plzeňské městské dopravní podniky ještě symbolickou rozlučkovou jízdu pro fanoušky dopravy.

Historický trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 429 v ulicích Plzně při symbolické rozlučce. Trolejbus pro PMDP vzorně rekonstruovala společnost Zliner. (foto: Zdeněk Kresa)

Od února 2017 se v ulicích Plzně objevoval poslední trolejbus typu Škoda 14 Tr ev. č. 457, jenž byl v pracovní dny vypravován zejména na dělenou směnu na lince č. 14. Trolejbus byl oficiálně dodán v roce 1991, nicméně během provozu se podrobil dvojici modernizací, z nichž nejdůležitější byla ta, jež proběhla v roce 2006, kdy trolejbus obdržel zcela novou vozovou skříň, jež odpovídala modernější verzi Škoda 14 TrM. Dny výpravy tohoto trolejbusu se sečetly dne 29. 3. 2018, kdy byl trolejbus nasazen poněkud nezvykle na celodenní směnu linky číslo 11 (čtvrtý kurz). Díky přejezdům v grafikonu čtvrtého kurzu se vůz objevil i na lince číslo 18. Do vozovny pak zatáhl po 23. hodině.

Počet běžně provozních vozů Škoda 14 Tr v Plzni klesl na nulu. Zůstává jen historický vůz. (foto: Libor Hinčica)

Plzeňské městské dopravní podniky předem avizovaly formou tiskové zprávy, že legendární typ trolejbusu v Plzni končí a uspořádal pro fanoušky dopravy možnost symbolického rozloučení, které bylo naplánováno na 9. 4. 2018. Toto datum nebylo vybráno náhodně, připadá na něj totiž výročí (letos již sedmdesáté sedmé) zahájení trolejbusové dopravy v Plzni.  

Trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 457 dojezdil dne 29. 3. 2018 na lince číslo 11. Fotografie pochází z posledního dne provozu. (foto: Zdeněk Kresa)

Začátek akce dne 9. 4. byl zvolen na 16. hodinu, přičemž kromě vozu ev. č. 457 se rozloučení zúčastnil i další vůz Škoda 14 Tr ev. č. 429, který má dopravce uschovaný jako historický. Čas pro začátek rozlučkové jízdy byl vybrán s ohledem na doznívající odpolední špičku a s ohledem na zájemce, kteří musejí dopolední hodiny trávit v práci či ve škole. Trolejbusy se vydaly z vozovny Karlov k zastávce Cínová, kde bylo nebráno několik desítek účastníků, které záhy doplnili další, kteří přistoupili v zastávce Goethova v centru Plzně. Krátká zastávka na fotografování proběhla v Černické ulici v blízkosti bývalé trolejbusové vozovny na Cukrovarské ulici, dále vozy projely manipulační spojkou přes most Milénia do Božkova, odkud se vozy odebraly do vozovny. Zátah proběhl v 18:22. Oproti původnímu očekávání se jízda protáhla zhruba o hodinu, a to v důsledku dopravních kolon, jimiž Plzeň trpí, a také kvůli protažení plánovaných „fotozastávek“.

Symbolický poslední zátah krátce před půl sedmou dne 9. 4. 2018. (foto: Zdeněk Kresa)

Krátká symbolická rozlučka uzavřela kapitolu za vozidly Škoda 14 Tr a 15 Tr, které v Plzni dojezdily již v roce 2012. Celkem se v ulicích Plzně prostřídalo za bezmála 40 let provozu (1980–2018) 116 trolejbusů Škoda 14 Tr a 19 vozů odvozené článkové verze Škoda 15 Tr a 15 TrM.

Doplňme, že vyřazení posledního vozidla Škoda 14 Tr ev. č. 457 nesouvisí s příchodem nových trolejbusů Škoda 26 Tr, jež by měly být zařazeny patrně v průběhu tohoto týdne, ale se skutečností, že trolejbus najel stanovený počet kilometrů pro větší stupeň prohlídky, přičemž další investice do neperspektivního typu vozidla se jevila jako bezpředmětná.

Trolejbusy Škoda 14 Tr patřily ke koloritu Plzně téměř 40 let. Během nich se podoba trolejbusů této typové řady výrazně změnila. (foto: Zdeněk Kresa)

Nové trolejbusy 26 Tr nahradí vozy Škoda 21 TrACI, které jsou v Plzni už také vzácností. Momentálně jsou do provozu nasazovány jen 3 vozy a předpokládá se, že k vyřazení posledního vozu tohoto typu dojde v Plzni již příští rok.

Libor Hinčica, Zdeněk Kresa