Modertrans ukázal design nových tramvají pro Katovice

Jak jsme již informovali u nás na webu, vyhrál poznaňský Modertrans výběrové řízení na dodávku nových sólo částečně nízkopodlažních tramvají pro katovickou aglomeraci. Ve výběrovém řízení porazil Modertrans společnost FPS – H. Cegielski, která se prozatím marně pokouší o restart tramvajové produkce.

Tramvaje pro Tramwaje Śląskie mají mít téměř 50% podíl nízké podlahy a designově vycházet z modelu Moderus Gamma. (foto: Modertrans)

Už dříve bylo představeno designové řešení částečně nízkopodlažních vozů pro Elbląg, jež budou vycházet z modelu Moderus Alfa. (foto: Modertrans)

V minulém týdnu Modertrans ukázal poprvé, jak by měly nové tramvaje pro Tramwaje Śląskie vypadat. Výsledná podoba je poněkud překvapivá. Všeobecně se očekávalo, že nové tramvaje budou vycházet z modelu pojmenovaného jako Moderus Beta MF 09 AC pro Elbląg, který by měl nabídnout zhruba 30 % nízké podlahy. Nové tramvaje pro Katowice mají však vycházet z tramvaje Moderus Gamma, tedy z nejnovějšího produktu Modertransu, který prozatím existuje jen ve formě prototypu. Příbuznost s novou řadou nízkopodlažních tramvají má být patrná nejen v designovém řešení sólo vozů, ale také v konstrukci. Výsledné řešení by mělo umožnit, aby tramvaje o délce cca 14,5 m nabídly téměř 50% nízkopodlažní plochu (původně se přitom uvádělo, že Modertrans nabízí řešení jen s 30,4 % nízké podlahy). Pro srovnání: tramvaje VarioLF, které jsou provozovány v České republice a které jsou rovněž řešeny jako částečně nízkopodlažní, nabízejí 33% podíl nízké podlahy.

Prototyp Moderusu Gamma v pětičlánkovém provedení v ulicích Poznaně. (foto: Modertrans)

Modertrans by měl dodat do června 2020 do katovické aglomerace celkem 10 vozidel, dalších 5 si může dopravce přiobjednat v rámci opce. Cena za jeden kus by měla vycházet v přepočtu pod 20 mil. Kč. To je zhruba stejná částka, za jakou se u nás v některých dopravních podnicích v minulosti starší tramvaje pouze formálně modernizovaly. Vozidla pro Tramwaje Śląskie navíc budou vybavena i klimatizací salónu cestujících, USB nabíječkami, kamerovým systémem, LCD monitory v interiéru atp. Desetikusová dodávka bude zahrnovat 8 vozů v jednosměrném a 2 v obousměrném provedení. Čekává se, že tramvaje budou nasazovány především na linky čísel 38 v Bytomi a 24 v Sosnowci. 

Libor Hinčica