Varšava opakuje tendr na 213 tramvají. Už bez Škodovky

Dlouho táhnoucí se tendr týkající se dodávek až 213 nových tramvají pro Varšavu se podařilo smést nakonec ze stolu a vypsat místo něj v září tendr nový.  Nabídky měly být původně předkládány do 25. 10. 2018, nakonec ale došlo k dvojímu posunu,  takže se obálky otevíraly až 11. 12. 2018.

Nové tramvaje by měly nahradit nejstarší vozy Konstal. (foto: Libor Hinčica)

Celkem je požadováno dodání až 213 tramvají. 85 vozů má být obousměrných a 18 jednosměrných délky 30–33 m. Dalších 20 jednosměrných tramvají má mít délku 20–24 m. Tím se dostáváme k číslu 123, což je základní část zakázky. Dalších 90 vozů v konfiguraci 45 obousměrných vozů a 45 jednosměrných o délce 30–33 m je předmětem opce.

Cena za všech 213 tramvají byla stanovena na 1,88 miliardy zlotých bez DPH (cca 11,28 mld. Kč). Do tendru přišlo celkem 5 obálek. Brzy se ale ukázalo, že jen některé z nich obsahují nabídku. Od počátku bylo zřejmé, že z kola jsou ven španělský CAF a německý Siemens. První jmenovaná firma nabídku fakticky nepředložila, druhá namísto ní poskytla dopis s názorem výrobce, že podmínky tendru v podstatě neumožňovaly použití řešení navrženého Siemensem.

Zbyly tedy tři nabídky. Stadler Polska se účastnil ještě formálně se značkou Solaris Tram (kterou už ale celou vlastní), přičemž za vozidla chtěl částku 2,011 mld. zlotých (více než 12 mld. Kč). Jak se ale ukázalo, Stadler nebyl schopen splnit stanovené dodací lhůty, a tak byl ze soutěže vyloučen, čímž už zůstali jen dva účastníci – polská PESA a korejský Hyundai Rotem. PESA však požaduje za vozidla 2,30 mld. zlotých, tedy cca 13,8 mld. Kč, což je o více než 2,5 mld. Kč více, než je Varšava ochotna za tramvaje dát. To korejský Hyundai Rotem se do cenového stropu vešel a nabídl své tramvaje za 1,826 mld. Kč (přibližně 10,96 mld. Kč).

První tramvaj by měl výrobce dodat do 22 měsíců od uzavření smlouvy, což je značně šibeniční termín. Všechny tramvaje (včetně opce) by měly být předány do roku 2023. Cena má při rozhodování váhu 64 %, dalšími kritérii jsou vybrané technické ukazatele (14 %), spotřeba energie (12 %), hlukové emise (4 %), plán údržby (4 %) a záruční podmínky (2 %).

Škoda Transportation, která v předešlém tendru o 213 tramvají pro Varšavu bojovala, se tentokrát neúčastnila, a to přesto, že minulou zakázku měla vyhrát (soutěž ale byla konkurenty napadena a posléze zrušena). Škodovka má ale v polské metropoli našlápnuto k jiné velké zakázce - k novým soupravám metra.

Libor Hinčica