Lehké metro v Granadě po prvním roce provozu

Dne 21. září 2017 bylo otevřeno lehké metro v Granadě. Po roce provozu byl prováděn ve dnech 5. až 9. listopadu 2018 průzkum spokojenosti, ve kterém se měli cestující k novému systému vyjádřit. Na 10bodové stupnici, kde je desítka nejlepší, “vyfasovalo” lehké metro známku 7,94.

Lehké metro v Granadě na snímku ze dne 26. 11. 2018. (foto: Alfonso Marco Pérez)

Lehké metro v Granadě na snímku ze dne 26. 11. 2018. (foto: Alfonso Marco Pérez)

Nejhůře cestující vnímali cenu jízdného a obsazenost vozidel lidmi. Pasažéři proto navrhovali například zvýšit počet spojů. Zajímavostí jsou také návrhy na posílení personálu na zastávkách.

Typickým cestujícím je dle dotazníku žena ve věku 25 až 35 let, která žije v Granadě či přilehlých obcích Armilla a Maracena. Většina z cestujících se lehkým metrem přepravuje do zaměstnání či za prací, 76 % dotazovaných pak využívá metro denně nebo alespoň jednou týdně. Jen 10 % cestujících sahalo po příležitostném jízdném (jednosměrná, zpáteční či turistická jízdenka), tj. většina cestujících využívala buďto zákaznickou kartu místního dopravního systému, nebo elektronickou peněženku metra.

Ještě jeden snímek. (foto: Alfonso Marco Pérez)

V prvním roce mělo být přepraveno dle propočtů 11 milionů cestujících při zhruba 30 tisících cestujících denně. Po prvních šesti měsících mělo metro na kontě více než 5 milionů cestujících, respektive rovných 5 160 954, nicméně k 7. říjnu 2018 evidovalo pouze 10 006 260 osob (v průměru 26 899 cestujících/den). Od března 2018 začali být cestující bez platného jízdného pokutováni, zatímco dříve byli jen upomínáni. Denně jich je v průměru chyceno bez jízdenky okolo pěti. Černé pasažéry vyjde chybějící jízdenka draho, kromě její úhrady totiž musí ještě obětovat 90 euro.

Závěrem

Vrátit se občas do nedávno otevřených systémů lehkého metra či tramvají alespoň telegraficky jistě není na škodu, je možné si totiž udělat představu o tom, jak jsou takovéto systémy efektivní a nakolik se naplňují či nenaplňují sliby politiků. V Granadě se zatím jedná o mírný neúspěch co do počtu cestujících a o mírný úspěch co do jejich spokojenosti. V nedalekém Jaénu se zatím tramvajový systém, jenž je také občas označován jako lehké metro, nedaří otevřít ani po sedmi letech a místní starosta bojuje s Andaluskou juntou proti jeho zprovoznění, neboť se obává, že se bude jednat o naprosté provozní fiasko. V Seville coby hlavním andaluském městě naopak budou jedinou tramvajovou linku, která jako lehké metro označována není, prodlužovat k nádraží Santa Justa, konečné rozhodnutí padlo na konci listopadu 2018, takže už jen zbývá vysoutěžit dodavatele prací a začít stavět.

Text: Vít Hinčica