První tramvaj pro francouzský Avignon

Do jihofrancouzského města Avignon se vrátí tramvaje. První z vozů již výrobce Alstom do města dodal a oficiálně jej představil. Pro město, v němž dnes žije okolo 90.000 obyvatel, se bude příští rok jednat o comeback po 87 letech.

Původní tramvajová síť v Avignonu existovala v letech 1898–1932. Za zrušením provozu stál jeho neutěšený stav, kdy soukromý provozovatel neinvestoval do zařízení dráhy tolik, kolik by odpovídalo stavu tratí i vozidel, což vedlo k tomu, že v květnu 1932 přestal linky obsluhovat a město, které v říjnu téhož roku převzalo do svých rukou koncesi, již nemělo na obnovení provozu (při vidině potřebných investic) zájem. Často je vyzdvihováno, že původní provozovatel poskytoval na svou dobu nezvyklé sociální benefity (například placená dovolená, zdravotní pojištění, důchody, zkrácenou pracovní dobu), ve výsledku pak ale nezbývaly prostředky na investice.

Znovu se o tramvajích v Avignonu začalo hovořit okolo roku 2010, přičemž byl vypracován a posléze i schválen plán na výstavbu dvojice tramvajových linek. Předpokládalo se, že stavba by mohla být dokončena v roce 2016, termín zahájení prací se ale několikrát odsunul a nové vedení města dokonce nechalo přípravy v roce 2015 zcela zastavit. Poté se ale uvolilo dát projektu zelenou, avšak ve značně osekané podobě, kdy se počítalo se zprovozněním už jen jediné linky.

Alstom byl coby dodavatel vozidel vybrán už v předstihu, konkrétně v roce 2013, kdy si Avignon objednal celkem 24 vozů. S ohledem na redukci plánů byl ale později počet vozů snížen na 14. První vůz byl do Avignonu přepraven dne 13. 12. 2018 po třídenní cestě z výrobního závodu v La Rochelle.  Postupně budou pokračovat dodávky dalších vozů tak, aby pro předpokládané datum zahájení provozu (v létě 2019) bylo k dispozici všech 14 vozů.   

Tramvaj odpovídá provedení Citadis X05 Compact, představuje tedy nejkratší tříčlánkové provedení o délce 24 m, které je schopné pojmout 140 pasažérů.  Celkem 98 % všech komponentů vozidla by mělo být recyklovatelných, oproti starším modelům má tramvaj dosahovat nižší spotřeby a být levnější na provoz a údržbu. Na vývoji vozidla pro Avignon se podílelo celkem 7 francouzských výrobních závodů Alstomu.

Kromě dodávek vozidel se Alstom podílí také na dodávce dalších zařízení pro tramvajovou trať (kolejí, měnírny, trolejového vedení atp.). První trať bude mít délku 5,4 km a bude na ní celkem 10 zastávek. Vozidla mají vzdálenost urazit za cca 15 minut.  

Libor Hinčica