Do El Pasa se vrátily tramvaje

Dnes se slavnostně otevírá cca 7,7 km dlouhá tramvajová síť v texaském městě El Paso, která má formu dvou dotýkajících se okruhů. Tramvaje budou po síti tvořené jednokolejnou tratí jezdit tak, jako by opisovaly číslici 8.

Nejsou nízkopodlažní a už vůbec nejsou nové. Po důkladné rekonstrukci a dovybavení některými technologiemi (klimatizace, wi-fi…) ale budou sloužit místním znova. Někdy je prostě lepší staré neposlat hned do šrotu… (foto: El Paso Streetcar)

Tramvaje jezdily v tomto americkém městě již v letech 1949 až 1974, jenže musely ustoupit individuální dopravě. Necelá desítka vozidel typu PCC, která byla vyrobena roku 1937 původně pro San Diego, byla ovšem po skončení provozu u místního mezinárodního letiště uchovávána.

Myšlenka na návrat tramvají do ulic města se začala zhmotňovat v tomto století. Oproti minulosti byla roku 2012 navržena o něco menší síť a městská rada El Pasa se v červenci roku 2014 rozhodla, že dá projektu s 27 zastávkami zelenou. Stavba se rozběhla v prosinci 2015, dalšího roku se však přišlo na to, že se město stalo obětí internetového podvodu, při kterém došlo na základě upozornění o údajném neproplacení prací jedné ze stavitelských firem k přečerpání částky ve výši cca 3,2 mil. USD, z níž měla být většina použita na stavbu tramvaje, na různé podvodné účty. Ve spolupráci s FBI a bankovními domy ale město většinu peněz dostalo z těchto účtů zpět.

Historický omyl se podařilo napravit po 44 letech. Dne 9. 11. v 17:00 místního času se tramvaje opět do města navrátí v pravidelném režimu a až do 6. 1. 2019 budou cestující o pátcích, sobotách a nedělích vozit zdarma. (foto: El Paso Streetcar)

Romantická vozovna. (foto: Justin Hamel/El Paso Streetcar)

Radní El Pasa si přáli, aby se do ulic navrátily staré tramvaje, které by se restaurovaly, nebo se namísto nich objevily alespoň repliky. V druhém případě by byla investice podstatně levnější. Nakonec se ale šest z dlouhodobě uchovávaných vozů stalo předmětem důkladné rekonstrukce a zároveň modernizace, které měla na starosti pensylvánská Brookville Equipment Corporation. Hodnota zakázky, při které se na malou flotilu tramvají aplikovaly všechny tři historicky existující barevná schémata, činila 18,8 mil. eur.

Dne 9. 11. 2018 v 11.00 místního času (19.00 našeho) byla zahájena slavnostní ceremonie a od 17.00 se mohou do tramvají začít soukat regulérní cestující. “Staré dámy” tedy zdaleka ještě neřekly poslední slovo.

Text: Vít Hinčica