Blíží se konec tramvají SGP na trati Vídeň – Baden

Dopravce Wiener Lokalbahnen, který provozuje meziměstskou místní dráhu Vídeň – Baden, jež má i díky použitým vozidlům charakter meziměstské tramvaje, vybral dodavatele nových vozů, které by měly nahradit legendární vozy z produkce SGP vycházející z konstrukce německých tramvají Düwag (tzv. typ Mannheim).

Vozy řady TW100 jsou pro dráhu Vídeň - Baden v současné době nepostradatelné. Vídeň však vybrala už jejich nástupce. (zdroj: Wikipedia.org)

Dráha Vídeň – Baden byla uvedena do provozu po etapách, přičemž první úseky vznikaly bez toho, že by se v budoucnu plánovalo jejich vzájemné propojení. Část dráhy v Badenu je tak například pozůstatkem původního samostatného tramvajového provozu v tomto městě. Celá trať spojující Vídeň a Baden byla do provozu uvedena v roce 1907 a od počátku zde pro pohon vozidel sloužila elektřina. Na 27,2 km dlouhé trati využívají dnes vozidla v délce 2,5 km koleje vídeňských tramvají. Napětí v troleji je rozdílné na různých napájecích úsecích a činí 600 V, 750 V a 850 V. Oficiálně jde stále o místní dráhu, která se mimo Vídeň řídí železničními předpisy (a koleje dráhy využívají i nákladní vlaky). Intenzitou provozu však trať odpovídá spíše tramvajím, což by mělo být ještě více patrné po roce 2021. Tehdy by měl být na trati špičkový interval pouze 7,5 minuty. Kvůli tomu proběhla také výstavba nové vozovny (jež byla do provozu uvedena letos na jaře), plánují se úpravy tratě v Badenu a doplnění nových dílen. Mimoto má dojít také k nákupu nových vozů.

V současné době slouží na trati Vídeň - Baden dva typy vozů. Starší vozidla řady TW100 výrobce SGP vycházející z konstrukce německého Düwagu a novější vozy řady TW400, kterých je však k dispozici pouze 14. (zdroj: Wikipedia.org)

Až 34 vozidel by měl do města dodat Bombardier. Dopravce Wiener Lokalbahnen oznámil vítězství společnosti v tendru na dodávku nových vozů dne 23. 11. 2018, momentálně však ještě běží odvolací lhůta, takže k podpisu smlouvy prozatím nedošlo. Základem objednávky je 18 vozů řady TW500, dalších 16 vozů může dopravce dokoupit v rámci opce. Vozidla by měla být vybavena klimatizací salónu cestujících, kamerovým systémem, moderním informačním a odbavovacím systémem a nabízet nízkopodlažní prostor. Nahradit by měla všechny starší vozy TW100 výrobce SGP (tzv. typ Mannheim) z let 1979 až 1993, kterých jezdí na trase celkem 26. Doplňkem k nim je 14 vozů řady TW400 z let 2000 až 2010. Jakmile budou všechny starší tramvaje TW100 nahrazeny, bude celá výprava zajišťována nízkopodlažními vozidly. Dodávky nových vozů od Bombardieru by měly probíhat od roku 2021.   

Libor Hinčica