Salzburg chce 50 nových trolejbusů

Rakouský Salzburg vypsal výběrové řízení na dodávku až 50 nových článkových trolejbusů. Část z těchto vozů by mohla být vyhotovena také v tříčlánkovém provedení.

Salzburg vsází v elektromobilitě dál na trolejbusy. (foto: Libor Hinčica)

V první fázi má být pořízeno 11 vozidel, zbylých 39 bude předmětem opce, přičemž bude možné zvolit dvou- či tříčlánkové provedení, a to včetně možnosti vybavení vozidel bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení. Rámcová smlouva může být prodloužena na dobu max. 9 let od uzavření smlouvy. Vozidla by měla sloužit jak na stávajících trasách, tak na dalších plánovaných úsecích, například na prodloužení trolejbusové linky číslo 5, jež by mělo být do provozu uvedeno v září 2019. Počítá se rovněž s nasazením trolejbusů s bateriemi pro obsluhu jednoho úseku bez trolejového vedení, z pohledu výkonu baterií by se ale nemělo jednat o klasické parciální trolejbusy, jejichž pořízení se jeví Salzburgu z dlouhodobé perspektivy jako neekonomické a město hodlá preferovat raději zatrolejování úseků, kde mají trolejbusy jezdit. Na parciální trolejbusy (11–14 ks) přitom již bylo vypsáno výběrové řízení, dopravce jej ale v souvislosti s novou soutěží zrušil.

Salzburg nakupoval v posledních letech trolejbusy os Solarisu. Posledních pět vozů vybavených elektrickou výzbrojí od firmy Cegelec Praha a zkompletovaných v ostravské společnosti Ekova Electric, bylo dodáno v létě 2018. Ve vozovém parku i před průběžné dodávky nových vozů v minulých letech nastaly ale problémy. Několik starších vozů bylo odstaveno s tím, že posloužily jako zdroj náhradních dílů pro jiná vozidla, následně ovšem byly odstaveny neplánovaně ještě vybrané vozy výrobce Van Hool z let 2000–2003, u nichž se projevila koroze na nosných částech karoserie. Počet dlouhodobě odstavených vozidel stoupl na 15 vozů, což vedlo k tomu, že dopravce musel do pravidelného provozu vrátit v září muzejní vozidla, jež zaskakují ve špičkových časech.

Nedostatek vozidel se snaží Salzburg řešit také náhradou trolejbusové linky č. 9 autobusy, což by mělo přinést úsporu asi 4–5 vozidel. Jednat by se mělo o dočasné řešení, i tak jsou proti němu ale ostré protesty.

Libor Hinčica