Menu

Další kilometry trolejbusového vedení v Jihlavě na obzoru

Vůz ev. č. 70 pózuje nedaleko kruhového objezdu u Kauflandu. V pozadí lze zřetelně vidět panelové domy sídliště Královský vršek, ke kterému by měly trolejbusy s pomocí nové troleje šplhat a dále přes Bedřichov pokračovat až k Boschi. (foto: Marek Juránek)
Vůz ev. č. 70 pózuje nedaleko kruhového objezdu u Kauflandu. V pozadí lze zřetelně vidět panelové domy sídliště Královský vršek, ke kterému by měly trolejbusy s pomocí nové troleje šplhat a dále přes Bedřichov pokračovat až k Boschi. (foto: Marek Juránek)
Stáhnout PDF
Nezařazené
29. 01. 2018 17:10
Redakce
1 minuta čtení

Jihlava vážně míní další rozvoj trolejbusové sítě, tentokrát v severovýchodním směru, a to přes část města zvanou Bedřichov. Již na prosincovém zasedání jihlavského zastupitelstva byla zmíněna možnost získání dotací na novou infrastrukturu. Rada města se ve čtvrtek 25. 1. 2018 sešla a shodla se na tom, že ze tří možných variant dá přednost té nejdelší, která povede až k závodu firmy Bosch. Vzhledem k některým předchozím vyjádřením, která tomuto řešení nedávala příliš velkou šanci, se jedná o zajímavý obrat, mající ovšem z hlediska případného přepravního vytížení logiku. Délka nové trati, jež by měla začínat na kruhovém objezdu u Kauflandu, by měla být 5,5 km. 

Vůz ev. č. 70 pózuje nedaleko kruhového objezdu u Kauflandu. V pozadí lze zřetelně vidět panelové domy sídliště Královský vršek, ke kterému by měly trolejbusy s pomocí nové troleje šplhat a dále přes Bedřichov pokračovat až k Boschi. (foto: Marek Juránek) Nedávná rekonstrukce zastávky Na Růžku s sebou přinesla i instalaci nových označníků, které již obsahují ikonu trolejbusu. Jeho příjezdu se ale místní ještě několik dlouhých měsíců nedočkají. (foto: Marek Juránek)

Jak uvedl náměstek primátora Vratislav Výborný, projekt byl oprášen a je „snad z roku 1985,“ kdy se řešila možnost napojení Bedřichova. Město počítá, že by mohly trolejbusy jezdit ještě více na sever, a to až do Antonínova Dolu, avšak tak daleko už trolej nezamýšlí a namísto toho by tam trolejbusy jezdily na bateriový pohon. I vzhledem k tomu, že už dnes jezdí do Antonínova Dolu (od Bosche vzdáleného asi 3,5 km) až pět spojů MHD za hodinu a víkendový provoz také není nejslabší, se nabízí otázka, zda by nebylo lepší natáhnout troleje až tam, neboť cena parciálních trolejbusů je přece jen znatelně vyšší a životnost baterií nižší než životnost trolejbusů, zatímco na některých místech Jihlavy už trolejové vedení slouží bez úhony dlouhé desítky let. Na druhou stranu je město omezováno tím, jaká bude výše dotace, protože jen realizace trati k Boschi by měla vyjít na více než 100 mil. Kč, byť se jedná jen o předběžný odhad a vysoutěžená cena může být nižší. 

Je vhodné uvést, že město není ve snaze rozšířit trolejové vedení motivováno pouze dotačními možnostmi, které slibují přísun slušného peněžního měšce. Pro portál City.cz uvedl primátor Jihlavy, Rudolf Chloupek, toto: „Investice do pořízení trolebusů a instalace trolejí je o něco vyšší než u autobusů, pak jsou ale levnější provozní náklady, navíc je provoz ekologičtější.“ 

O celém záměru bude na svém brzkém zasedání jednat zastupitelstvo. Pokud by vše šlo hladce, bude mít Jihlava někdy k roku 2020 další trolejbusovou trať. 

Dodejme, že trolejové vedení se bude v dalších měsících a nejbližších letech rozvíjet i v dalších městech, krátký úsek by měl přibýt například v Opavě v Kylešovicích, další ve Zlíně do Baťova areálu a už na jaře se budou otevírat nové kilometry v Pardubicích. 

Text: Vít Hinčica ve spolupráci se Zdeňkem Sýkorou
 

Podobné články