V Plzni stále jezdí poslední vůz Škoda 14 Tr

I roku 2018 se dožil jediný trolejbus typové řady Škoda 14 Tr, který provozují Plzeňské městské dopravní podniky. Trolejbus je nasazován do provozu pravidelně v pracovní dny na dělenou směnu linky č. 14, která spojuje konečné Sídliště Bory a Pařížská.

Poslední plzeňský vůz typu Škoda 14 Tr (resp. po modernizaci Škoda 14 TrM) ev. č. 457 na konečné Sídliště Bory. (foto: Libor Hinčica) 

V ulicích Plzně se prostřídalo celkem 116 trolejbusů typu Škoda 14 Tr. První vůz se v ulicích města objevil již v roce 1980, poslední pak v roce 1991. Řada z těchto trolejbusů se v průběhu provozu u PMDP dočkala modernizace, přičemž u některých vozidel došlo dokonce k použití zcela nově vyrobené vozové skříně, které pocházely z Ostrova. Tyto skříně již odpovídaly verzi Škoda 14 TrM.

Pomůcka pro fotografy - jízdní řád kurzu 1 linky č. 14, na níž se objevuje poslední plzeňská "čtrnáctka". 

Takovým typem modernizace, pro trolejbusy poměrně neobvyklým, prošel i poslední plzeňský provozní vůz ev. č. 457. Ten byl dodán a do provozu zařazen v roce 1991. První modernizaci se podrobil již v roce 1997, o devět let později se dočkal nové vozové skříně s výrobním číslem SK000029.

V únoru 2017 odstavily PMDP z provozu poslední tři trolejbusy Škoda 14 Tr(M), které byly nabídnuty k odprodeji (ev. č. 435, 444 a 446). Všechny tyto trolejbusy by měly najít své nové působiště na Ukrajině, konkrétně v Záporoží. V Plzni zůstaly poté jen dvě „čtrnáctky“ – vůz ev. č. 429, který byl opraven jako historické vozidlo, a vůz ev. č. 457. Ten je stále v pracovní dny v provozu, pakliže není odstaven pro závadu nebo z důvodu údržby. Jelikož je vůz nasazován na stabilní kurz, je častým cílem fanoušků veřejné dopravy, kteří si chtějí poslední nenízkopodlažní trolejbus v Plzni vyfotit. K vyřazení trolejbusu by mělo dojít v letošním roce v souvislosti s nákupem nových trolejbusů Škoda 26 Tr.

Libor Hinčica