Menu

Kyjev plánuje prodloužení tramvajové rychlodráhy

Souprava tramvají T3 na boční větvi kyjevské pravobřežní rychlodráhy. (foto: Libor Hinčica)
Souprava tramvají T3 na boční větvi kyjevské pravobřežní rychlodráhy. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 01. 2018 17:06
Redakce
1 minuta čtení

Již na počátku roku 2017 starosta Kyjeva Vitalij Kličko poprvé oficiálně promluvil o možnosti prodloužení tramvajové rychlodráhy spojující Michailivskou Borščahivku s kyjevským vlakovým nádražím, a to vytvořením odbočky těsně před konečnou u nádraží směrem ke stanici metra Palac Sportu.

Souprava tramvají T3 na boční větvi kyjevské pravobřežní rychlodráhy. (foto: Libor Hinčica)

Záměrem stavby je ulevit ucpaným ulicím centra Kyjeva a vrátit tramvaje do centra města. V nyní uvažované trase přitom tramvaje už jezdily, a to do 1.6. 2001, kdy byly tramvaje zkráceny k nádraží a v dotčeném úseku nahrazeny trolejbusy. Nyní se však zdá, že by se tramvaje mohly k metru u stanice Palac Sportu vrátit. Znamenalo by to vytvoření odbočky o délce cca 3,65 km. Kyjevský dopravní podnik Kyjivpastrans  o záměru stavby nové tramvajové tratě poprvé informoval 29.12. 2017 s tím, že se v současné době zkoumají 3 různé trasy:

1. trasa: ulice Starovokzaľna – ulice Žiľjanska – ulice Šota Rustaveli, v opačném směru poté ulice Rognedinska – ulice Boľšaja Vasiľkivska – ulice Saksaganskogo – ulice Starovokzaľna; 

2. trasa: ulice Starovokzaľna – ulice Žiľjanska – ulice Šota Rustaveli – ulice Esplanadnoj – ulice Saksaganskogo – ulice Starovokzaľna;

3. trasa: ulice Starovokzaľna – ulice Saksaganskogo – ulice Šota Rustaveli, v opačném směru ulice Rognedinska – Ulice Boľšaja Vasiľkivska – ulice Saksaganskogo – ulice starovokzaľna.

Kyjevský dopravní podnik upřednostňuje stavbu 2. varianty. V současné době se vypracovává studie proveditelnosti projektu, veřejná debata by měla proběhnout 28. 1. 2018. Pokud studie proveditelnosti potvrdí předpoklady, jež jsou do projektu vkládány, mělo by se začít se s realizací stavby podle optimistických prognóz ještě v průběhu roku 2018. 

Borščahivská trasa tramvajové rychlodráhy v současné době převeze 160 tisíc cestujících denně. Podle vedení města by její prodloužení mohlo zvýšit počty přepravených cestujících až o 60 % a kromě dopravy v centru by měla ulevit i přeplněným stanicím metra, zejména pak stanicí “Vokzaľna“ a “Politechničnij institut“. Délková nové tratě by měla byt 3,65 kilometrů jednosměrně a plánuje se na ní vystavět 6 nových zastávek.

Kromě stavby nové tramvajové tratě se plánuje rekonstrukce přestupních uzlů na Černigovskoj, Petrovke, a Kontraktovoj ploščadi. Rovněž se plánuje sledování tramvajových tratí na levém břehu Dněpru a provedení studie potřebné k modernizaci tratí, tak aby i zde bylo možno uvést do provozu nové moderní tramvaje. Současně se ale nad některými tratěmi vy Kyjevě nadále vznáší hrozba jejich zrušení. Jeden z návrhů dokonce předpokládá další rozkouskování sítě, čímž by v Kyjevě existovaly již tři vzájemně nepropojené tramvajové systémy.

Radim Klement

Podobné články