Menu

Lehké metro v Granadě otevřeno

Jedna z podzemních stanic. (foto: Metropolitano de Granada)
Jedna z podzemních stanic. (foto: Metropolitano de Granada)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 09. 2017 22:23
Redakce
2 minuty čtení

Ve čtvrtek 21. září 2017 bylo zprovozněno lehké metro v Granadě, o kterém jsme nedávno informovali. Ačkoli se ještě před měsícem zdálo, že se nový dopravní prostředek po opakovaných odkladech s lidmi jen tak nerozjede, věci nabraly překvapivě rychlý obrat k lepšímu.

Jedna z podzemních stanic. (foto: Metropolitano de Granada) O cestování je zatím velký zájem. (foto: Metropolitano de Granada)

Oficiální zpráva o zahájení komerčního provozu systému nazvaného „Metropolitano de Granada“ přišla jen s 72hodinovým předstihem. Spuštění provozu s cestujícími bylo na pořadu v rovné poledne. Jelikož panovaly obavy o to, aby hned první den nedošlo k nehodě, bylo všech 57 úrovňových přejezdů pod bedlivým dohledem pořádkových složek. I díky tomu se první den podařilo nabídnout průměrnou cestovní rychlost 18 km/h, což je však oproti původně plánovaným 30 km/h stále nedostatečná hodnota, a zdá se, že se do budoucna ani příliš nezvýší a bude ji naopak problém udržet. Andaluská junta ostatně předpokládá, že do 6 měsíců by se měla průměrná cestovní rychlost zvýšit na 20,5 km/h, a vyšší číslo prozatím nezmínila a ani asi už na něm trvat nebude, koneckonců peníze jsou utraceny a tramvaje jezdí. Vozidla na zhruba 16km trati v první den provozu potřebovaly obvykle 50 až 55 minut, aby ji projela celou, a to, vzhledem k celkové výši investice, není žádná sláva.

Noční pohled na vstup do stanice. (foto: Metropolitano de Granada) Vedení granadské radnice i Andaluská junta si mohou oddechnout. První den provozu dopadl dobře. (foto: Junta de Granada)

První den se lehkým metrem svezlo 23 500 cestujících. Interval vozidel je 12 minut, plánuje se ale zavést 8minutový ve špičkách a 10 až 15minutový mimo špičky. Metrem se je možné svézt od rána (od 6:30, s výjimkou sobot a neděl, kdy je provoz zahajován v 7:30) až do noci (provoz končí ve 23:00, v pátek, sobotu a dny předcházející svátkům ve 2:00 ráno). Jedna cesta vyjde na 82 centů při držení karty provozujícího koncesovaného konsorcia (tvoří jej společnosti AVANZA, Tuzsa a Corporación Española de Transportes), bez ní vyjde jedna jednosměrná jízda na 1,35 eur a zpáteční na 2,7 eur, což odpovídá cenám například v Málaze či Seville, kde také lehké metro provozují. Místní média informují o nespokojenosti granadských seniorů, kteří se nemohou těšit z žádné slevy. Všeobecná kritika se pak snesla na nemožnost bezplatných přestupů z lehkého metra na autobus. V Granadě totiž dosud bylo možné mezi lokálními autobusy přestupovat bezplatně, ačkoli nemusely být nutně provozovány toutéž společností, což není pravidlem pro jiná velká andaluská sídla. Dělo se tak ovšem jen proto, že bezplatné přestupy šly na vrub městské pokladny. Uvažuje se ovšem o tom, že se bezplatné přestupy zajistí i pro relaci lehké metro/autobus. 

Na trati se nachází i podzemní úsek se třemi stanicemi. (foto: Junta de Andalucía)

První rok by se mělo lehkým metrem svézt 11 milionů lidí, druhý 12,6 milionů a třetí 13,5 milionů osob. Andaluská junta spolu s městem očekávají, že díky zavedení nového dopravního prostředku budou každý rok ušetřeny 3 miliony jízd autem.

Není jasné, kdy přesně došlo k rozhodnutí lehké metro nasadit do ostrého provozu, zkoušky s cestujícími totiž téměř neprobíhaly. Zdá se však, že tlak na místní vládnoucí garnituru byl velký a také převážily ekonomické důvody, protože lehké metro nemělo žádné příjmy a jeho zkušební jízdy veřejné prostředky značně vysávaly. Nemalá část opozice nicméně nadále nesdílí z lehkého metra nadšení a někteří její zástupci tvrdí, že jakmile se policie od trati vzdálí a provoz na ní zesílí, bude docházet k nehodám tak, jako k nim docházelo během zkoušek, nebo alespoň zácpám v místě a okolí úrovňových křížení, a tedy celkovému zpomalení silničního provozu ve městě, což ve výsledku životnímu prostředí neprospěje. Uvidíme, jestli se černé předpovědi opozice nakonec vyplní.

 

Text: Vít Hinčica

 

 

Podobné články