První 18m elektrobusy Solaris New Urbino

Společnost Solaris Bus & Coach předala dopravci MPK Kraków celkem 20 elektobusů. 17 těchto vozů odpovídá verzi New Urbino 12 electric, která se stala nedávno slavnou díky držení titulu Bus of the Year 2017. Další tři elektrobusy jsou vyrobeny v 18m provedení. Jedná se o vůbec první článkové elektrobusy postavené na platformě tzv. Nového Urbina. 

Nové elektrobusy pro Krakov. Celkem jich dopravce pořídil 20. (foto: Solaris Bus & Coach)

Jeden z dvacítky nových elektrobusů je současně také 15.000 autobusem vyrobeným v závodě v Bolechowě. Nákup dvou desítek elektrobusů byl součástí většího kontraktu na pořízení celkem 107 autobusů spolufinancovaných Evropskou unií. Dieselové autobusy již do provozu předány byly, nyní přišla řada i na elektrobusy, které však prozatím cestující nesvezly.  Od června 2016 nakoupil Krakov již téměř 200 nových autobusů od Solarisu, a to dieselové vozy, elektrobusy i hybridy. V současné době má Krakov největší flotilu elektrobusů v Polsku a pátou největší v Evropě. Investice do nákupu bezemisních autobusů by přitom neměla být poslední. Díky podpisu dohody s polským národním centrem pro vědu a výzkum na implementaci bezemisních vozidel je možné pořídit v blízké budoucnosti celkem 11 elektrobusů a v případě, že budou testy úspěšné, je možné teoreticky nakoupit dalších až 150 vozů.

15 000. vyrobený autobus v závodě v Bolechowě je elektrobus o délce 18 m. (foto: Solaris Bus & Coach)

Všechny elektrobusy pro MPK Kraków jsou vybaveny klimatizací, jízdenkovým automatem, kamerovým systémem atp. Nabíjení má být možné buďto v garážích, anebo prostřednictvím pantografu montovaného na střeše vozidel. Baterie mají kapacitu elektrické energie 160 kWh v případě 12m vozů a 200 kWh v případě článkových elektrobusů. Trakční motor má výkon 160 kW (Urbino 12 electric), resp. 240 kW (Urbino 18 electric).

Libor Hinčica za využití TZ Solaris Bus & Coach