První tramvaj Citadis X05 předána zákazníkovi

Francouzský Alstom dodal první z 60 nových tramvají Citadis X05 pro dopravce Transport for New South Wales (TfNSW) v australském Sydney. Jedná se o první předané vozidlo nové typové řady veleúspěšného modelu nízkopodlažních tramvají, které se staly nesmazatelným symbolem renesance tramvajové dopravy především ve Francii či v Alžírsku.

Tramvaje Alstom Citadis X05 v ulicích Sydney - prozatím jen na vizualizaci. (zdroj: Alstom)

První z šesti desítek objednaných vozů putovala do Austrálie z výrobního závodu v La Rochelle ve Francii, kde byla fyzicky dokončena v květnu letošního roku. Vozidla Citadis X05 staví z hlediska koncepce na osvědčeném principu svých předchůdců, nicméně oproti doposud vyráběným vozidlům přináší nová řada některá technologická vylepšení, a to především v oblasti pohonu. Zde se dopravce soustředil na snížení spotřeby elektrické energie (ta by měla být v porovnání s předchozí generací menší až o 25 %, což by mělo být mj. dáno použitím nové řady motorů s permanentními magnety a vysokou účinností a optimalizovaným systémem klimatizace a vytápění). Dalším důležitým prvkem by mělo být snížení údržbových nákladů (v porovnání s dřívějšími modely Citadis až o 11 %) či zvýšení provozní spolehlivosti (výrobce uvádí, že tramvaje by měly mít v provozu spolehlivost blížící se 100 %, byť za určitých specifikovaných podmínek). Díky širším dveřím je zajištěna také rychlejší výměna pasažérů, kteří se navíc mohou těšit z velkých prosklených ploch (okna jsou vyšší o 40 %). Tramvaje jsou navíc vyráběné z materiálů, které se dají z 98 % recyklovat. Vozidla jsou současně vyráběna pro použití při rychlostech do 80 km/h.  

V minulosti mělo Sydney obrovskou síť městských a příměstských tramvajových drah. V roce 1923 měla síť 291 km a ve třicátých letech bylo na linky nasazováno ve špičkových časech najednou až 1600 vozidel. (zdroj: Wikipedia.org)

Citadisy X05 jsou nabízeny v devíti základních délkových provedeních od 23,9 m po 44,6 m. Pro Sydney byla objednána verze o délce 33,4 m. Předpokládá se, že vozy budou trvale spojeny do dvouvozových souprav o délce cca 67 m, které zvládnou pojmout až 450 cestujících. U tramvají nechybí ani systém napájení známý jako APS (spodní přívod proudu). Ten by měl být využíván na dvoukilometrovém úseku v centru města.

Tramvaje mají sloužit na nové trati známé jako „CBD and South East Light Rail“. Jedná se o normálněrozchodnou trať o délce 12,5 km, jejíž výstavba začala v roce 2015 a která by měla být uvedena do provozu v průběhu roku 2019. Tramvaje jezdily v minulosti v Sydney s jednou významnou přestávkou v letech 1866 až 1961. Znovu se je podařilo do ulic města navrátit až v srpnu 1998, kdy byla otevřena první a prozatím jediná tramvajová linka.  

Libor Hinčica